Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2002-10-11 00:00, Autor: gk, Kategoria: Gry, Liczba wyświetleń: 3348

A A A

Quake 2 a'la Hyperion

Hyperion ogłosił wydanie własnego portu Quake 2. Kody źródłowe tej gry zostały opublikowane około miesiąca temu i jak do tej pory pokazał się jeden port, niezbyt niestety stabilny. Port Hyperionu będzie płatny, ale na dwóch płytach CD znajdziemy przede wszystkim wersję pecetową (amigowy port korzysta z plików *.pak z danymi gry, a one nie są bynajmniej darmowe), szybki amigowy port używający MiniGL, oraz ponad 400 MB dodatkowych danych (mody, mapy itp.). Do tego instaler i GUI do konfigurowania parametrów gry.


Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 8
  • b...b...
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • MirqMirq
dołącz do kanału »
Daniel Sternik
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: brak daty

Teraz tylko czekac na port Q3

Odpowiedz

baderman
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #2 wysłany: brak daty

Nie chciałbym byc malkontentem , ale: -hyp mętnie interpretuje gpl -podobno projekt miał być zawieszony na czas konstuowania Aos 4.0

Odpowiedz

Grzegorz Kraszewski
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #2

Tak to już jest, że mętne licencje mają mętne interpretacje. Kod źródłowy ma być dostępny na fizycznym nośniku na życzenie i jest. Płaci się głównie pliki z danymi gry (tych nigdy ID Software nie udostępniła za darmo, nawet za pliki do Q1 trzeba zapłacić), instaler, program startowy. Zresztą aferę o te źródła na ANN zrobiono straszną, a ja się założę, że żaden z "interpretatorów GPL" nie wyda własnego portu, a większość z nich nie umiałaby nawet skompilować tego źródła, nie wspominając o wprowadzeniu do niego jakichś ulepszeń...

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #2

Widocznie nudzili się bardzo przy pisaniu AOS4

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #5 wysłany: brak daty

Ciekawe czy bedzie polski dystrybutor ? Moze Matay, efunzine.com lub Quedex ? Ja typuje Matay !!!

Odpowiedz

Marcin Dobrzyński
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: brak daty

wzorowo tylko ile mega ramu bedzie on wymagać? znowu kurde minimum 128? ))

Odpowiedz

Daniel Sternik
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #6

tylko ile mega ramu bedzie on wymagać? Wymagania portu Q2: PPC, min. 64 ramy, karta GFX.

Odpowiedz

Jacek Piszczek
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #7

min. 64 ramy

Rowerowe czy okienne?

Odpowiedz

Albert Jasiński
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #7

Czyli tyle samo właściwie co Heretyk2 ... i nie ma się co dziwić wszak engine w obu przypadkach jest ten sam.

Tak czy inaczej za Q2 będziemy musieli zapłacić. Wprawdzie Hyperion powinien umieścić sam port (bez plików z danymi oraz startera) ogólniedostępnie w internecie dając możliwość ludziom skożystania z PCtowych wersji Quake2 (które można kupić za bezcen).
Oczywiście się tak nie stanie i nikt się temu nie sprzeciwi.
Zasadnicze przyczyny są dwie:
1. Amigowe firmy są za małe żeby się ktokolwiek przejmował łamaniem przez nie czegokolwiek (oj znamy przykłady i na (mało)polskim rynku .
2. Amigowych firm jest tak mało i tak słabo stoją że raczej nikt z amigowiec nie będzie chciał pluć amifirmom do kaszy. Że tak jest łatwo stwierdzić na przykładzie innych firm amigowych (np. tych (mało)polskich).

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #1

Musze Cie zmartwic - zeby odpalic Q3 trzeba bedzie do swojej 020 dolozyc ze 4MB fast ram. To jest nie do przelkniecia dla niektorych)).

Odpowiedz

Krzysztof Olsztynski
Czytelnik

komentarz #11 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #3

Co do licencji GPL to port powinien być darmowy. Ze sie placi za pliki .pak to OK, ale jeżeli ktoś kupi od nich tą gre to bede mógł od niego wziasc legalnir sam port do mojego oryginalu od PC ???

Odpowiedz

Rafal Kimak
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: brak daty

Znalazlem w sieci ciekawe obrazki z podrasowanych wersji starych gier id software i raven soft www.doomsdayhq.com, ktore moim zdaniem wygladaja rewelacyjnie a klimatu maja duzo wiecej niz q2 a juz nowy mod do quake1 powala na kolana "http://tenebrae.sourceforge.net/ looknijcie na screenshoty

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #13 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #12

Faktycznie fajne. Ale luknijcie też na minimalne wymagania Jak to się ma do teraźniejszego (a w sumie nawet nadchodzącego) sprzętu amigowego?

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #14 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #13

Ze niby G3/600, Radeon, 256MB RAM i dysk twardy z dzisiejsza predkoscia nie pociagna tego??? Hmmm... Ja bym raczej doszukiwal sie problemow zwiazanych z mozliwosciami obecnej wersji Warp3D a nie w sprzecie.

Odpowiedz

Marcin Juszkiewicz
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #14

Za serwisem Benchmark 3D:
"MW który podesłał nam namiary na tego moda dodaje, że na Athlonie XP1800, GeForce4 Ti 4200, wyciąga w 1024x768x32 całe 24 fps."

Jakieś komentarze co do chodzenia tego na G3?

Odpowiedz

Piotr Zadora
Redaktor

komentarz #16 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #15

Jakieś komentarze co do chodzenia tego na G3?

No i nie zapominaj o karcie gfx i transferach na szynie. Sam proc może akurat policzyć co ma do policzenia. Wszystko się okaże w praktyce.

Odpowiedz

Marcin Dobrzyński
Czytelnik

komentarz #17 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #7

mam nadzieje ze jedynie 64

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #18 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #15

Chwileczkę, chwileczkę. W dzisiejszych akcelerowanych gierkach procesor nie odgrywa już aż tak strasznie ważnej roli jak w czasach "przedakceleratorowych". Założe się, że gdyby w tym piecu był nie 1.8GHz tylko 800MHz to wynik byłby niemal identyczny. Zauważ, że w dzisiaj nawet geometrię przejmuje akcelerator3D. Procesor oczywiście musi mieć jakieś "minimum" prędkości ale nie odgrywa on już tak ważnej roli jak w starych software'owo liczonych gierkach. A co do karty gfx to ja nie widzę problemu. Przecież ATI Radeon 9000 rozwala prędkością. Może minimalnie odstaje od najszybszego GeForce4 ale też nie zawsze. Przy włączonym antialiasingu podobno rozwala "dziforsy". Co do rozdzielczości to też proszę nie dyskutować - dla dzisiejszych akceleratorów 1024x768 to nic nadzwyczajnego - to standard. Na karcie graficznej większego wrażenia ona nie wywiera a z geomertią n ie ma NIC wspólnego. W końcu zarówno w 320x240 jak i w 1600x1200 ilośc wierzołków do policzenia jest taka sama. Jednak nie o to chodzi. Nie kłóćmy się o szczegóły. Chodzi o to, że taka gierka wcale nie jest poza zasięgiem G3/600+OS dla PPC+ATI Radeon 9000. Nie przesadzajmy. I tak większość z ludzi kupujących Pegasosa nie kupi najszybszego radeona, a większość ludzi kupujących pecety najszybszego GeForce'a.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #19 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #15

Pooglądałem jeszcze sobie te screenshoty. Podaj mi numer screenshota na którym widzisz coś czego nie byłby w stanie uciągnąć z przyzwoitą predkością Radeon9000 z G3/600, normalnym RAMem i dyskiem. Ja tam widzę zwykłego Quake1 któremu dodano dynamiczne cienie i parę efektów będących standardem wsród dzisiejszych akceleratorów 3D. Razi zbyt duża rozdzielczość ekranu w porównaniu z mikroskopijnymi wręcz (jak na dzisiejsze czasy) teksturami. Bumpem, czy prelightingiem nie ma się co podniecać, bo to nic nowego. Prelighting jest załatwiany multiteksturowaniem, które ma obecnie każdy akcelerator, a bump-mapa to też nie nowość. Miałem nadzieję, że przynajmniej obiekty będą miały więcej ścainek, ale nieee - dalej takie klimatyczne kanciaki. Policzenie dynamicznych cieni załamywanych na wszystkich ściankach dla G3/600 i normalnego RAMu to pestka. Zwłaszcza gdy obikety rzucające cienie mają tak nieprzyzwoicie mało ścianek. Oprócz cieni nie widzę nic dodatkowego do roboty dla procesora. Z całą resztą radziły sobie już prehistoryczne pentuimy 90MHz i 040/060 z SIMMami. W końcu na nich też chodził Quake1. Wątpię czy sztuczna inteligencja wrogów się zmieniła, a nawet jeśli to nie bądźmy śmieszni - to nie 030. Coś przeoczyłem? Domyślam się, że tylko te ostre cienie są dynamiczne - te softcienie są prelightingiem. Gdyby było na odwrót to można byłoby się zastanowić nad tym czy prędkośc G3/600 powinna spaść dużo poniżej 50fps. Chyba nie robią na Was wrażenia dynamiczne światła tworzone przez akceleartor czy jakieś wybuchy z animowanymi teksturami.

Ech nakupowaliście tych pecetów a nic się z nich nie nauczyliście. Myślicie, że jak Breathless kiedyś chodził szybciej na 040 niż na 030 to dzisiaj wypasione giery będą chodzić szybciej na pentuim 1.8GHz niż na G3/600. Myśleć trzeba, myśleć. Ja w Waszym wieku już myślałem.

Odpowiedz

Michał Woźniak
Czytelnik

komentarz #20 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #15

gdybys jeszcze przeczytal faq: Q: Tenebrae is way too slow. A: You will need at least a geForce-class 3d card (or any other card with an accelerated stencil buffer) to play Tenebrae. The more fill rate your card has the better, any other thing doesn't really matter.

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #21 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #19

Ja w Waszym wieku już myślałem.

Teorię mamy już za sobą. A teraz poprosimy praktykę Źródła do pakietu dołączone są ))

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #22 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #20

No Kiero sam przyznaj, ze tu nie ma nic nadzwyczajnego. Oprocz cieni to nie ma zadnej dodatkowej roboty dla procesora. Cala reszta to bajery karty graficznej typu wypasiony GeForce czy Radeon. Zreszta jak na dzisiejsze czasy to taka gierka ma wyjatkowo malo scianek. Splaszczanie (robienie cieni) tak malo-facetkowych obiektow nie jest zadnym wyzwaniem dla dzisiejszych prockow. Kto jak kto ale Ty chyba cos o tym wiesz.

Odpowiedz

Piotr Zadora
Redaktor

komentarz #23 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #21

Teorię mamy już za sobą. A teraz poprosimy praktykę Źródła do pakietu dołączone są ))

No ... nie wstydź się.
Zrób ten port, tylko poproszę wersję pod OS 4.0 żebym mógł sobie pograć. ))

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #24 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #21

Hehehehe zartownis.

Ale moze sie wytlumacze. Od strony teoretycznej portowanie tego na obecne Amigi nie ma sensu. Dlaczego? Ano dlatego, ze obecne amigowe karty graficzne i Warp3D nie maja tych efektow w ktore zostaly gierki wzbogacone. W efekcie po przeportowaniu tych wzdogaconych wersji mielibysmy normalnego Quake ale z cieniami zamulajacymi nieco (chociaz wcale nie az tak strasznie) nasze PPC 603 i 604)). Trzeba czekac na Radeony i Warp3D (czy jak to sie tam pod MOSem nazywa...) ktory wykorzystuje ich mozliwosci.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #25 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #23

Port Quake1 jest dostepny od dawna. Brak dynamicznych, twardych cieni chyba przezyjesz prawda? Przy obecnym stanie rozwoju Warp3D zadnych dodatkowych efektow Radeonow nie wykorzysta sie. To oczywiscie zupelnie zrozumiale - jak mieli robic obsluge np. bumpmappingu skoro zaden akcelerator przy amidze go nie obslgiwal. I tak robia co moga. Na przyklad MiniGL ma AdditiveBlending i multiteksturowanie mimo, ze Permedia2 tego nie ma. Friedenowie kombinuja jak moga i chwala im za to. A tak swoja droga to jakos nie moge nic zrobic z tym multiteksturowaniem - zwis przy probie uzycia drugiej tekstury.

Odpowiedz

Marcin Juszkiewicz
Czytelnik

komentarz #26 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #20

Przyznaję - nie czytałem w ogóle strony od tego moda - ale przynajmniej jakiś ruch się nagle wygenerował z detalami technicznymi

Odpowiedz

Piotr Zadora
Redaktor

komentarz #27 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #25

Port Quake1 jest dostepny od dawna.

To jasne ale mowa była o Q3.
Poza tym nieważne. Ważniejsze, że rzeczywiście portowane gry będą wiernie realizowały oryginalne algorytmy a więc będą powielały istniejącą dzisiaj dużą zależnośc od potencjału kart graficznych. Zawsze pewnie można uzupełnic kod o rzeczy, których docelowa karta nie wykona sprzętowo ale może to i dobrze, że nowe sprzęty amigowe mają podobną architekturę do współczesnych pecetów. (Łatwośc portowania)
A teraz wyobraźmy sobie ile można osiągnąc pisząc grę od początku, optymalizując kod pod PowerPC i korzystając z systemowych mechanizmów zarządzania kartami graficznymi (WarpOS, 3D itd.). Zakładając oczywiście, że będą one optymalne dla większości typowych kart graficznych.
Chcę powiedziec, biorąc to wszystko pod uwagę, że jest duża szansa, że pod OS 4 czy MOS'em gry 3D (pisane od zera i optymalizowane) mogą działac na G3 600 MHz nawet lepiej niż pod windą na Athlonie 1,8 GHz (gdyby były odpowiedniki, oczywiście).

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #28 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #27

A teraz wyobraźmy sobie ile można osiągnąc pisząc grę od początku,

Tylko kto?...

Odpowiedz

Kornel Lesinski
Czytelnik

komentarz #29 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #28

znajdzie sie ktos.
ja (naiwniak.. wierze ze na nowej plycie, kiedy nareszcie bedzie program i system na tym samym procu, przyzwoita predkosc ram, karty, busow - to sie ktos znajdzie, bo pisanie nie bedzie juz jak chodzenie pod wiatr.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #30 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #27

Racja. Dzisiaj zupełnie nikt nie zwraca uwagi na jakąkolwiek optymalizację. Podobno nie opłaca się płacić programistom za optymalizację skoro wypasione procesory, akceleratory, więcej RAMu, szybsze i większe dyski niemal leżą na ulicy. No może nie dla większości Polaków, ale my się nie liczymy.

Odpowiedz

Miloslaw Smyk
Czytelnik

komentarz #31 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #27

A teraz wyobraźmy sobie

Jakie to amigowe...

Odpowiedz

Kornel Lesinski
Czytelnik

komentarz #32 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #30

porownaj: cena 1mb ram/1mb hd/1mhz proca vs 1 roboczogodzina programisty
= nie oplaca sie

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #33 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #27

Ze stworzeniem gry na dzisiejszym poziomie od podstaw specjalnie i tylko dla Amigi to nie jest taka prosta sprawa. Jest calkiem duza szansa, ze jakis szalony (i odpowiednio zdolny) programista jeszcze by sie znalazl. Jednak problem tkwi w grafice 2D i 3D. Dzisiejsze gierki maja tony grafiki 2D i 3D. Jak sobie popatrze na takiego nowego Wolfsteina to mnie az zwala z nog. Ogrom pracy wlozonej w sama grafike 3D, animacje i tekstury mnie przeraza. Kilku(nastu) zawodowych grafikow bardzo dobrze oplacanych robi to 8 godzin dziennie przez rok czy nawet dluzej. Jak ich zastapic jednym czy dwoma napalonymi ami-ludkami? To nierealne. Dlatego wlasnie Hyperion bierze sie za porty gier. Do tego wystarczy jeden czy dwoch zdolnych programistow. Wkladaja w to "tylko" mozg. Inwestycje kasowe sa minimalne.

Odpowiedz

Adam Kościelski
Czytelnik

komentarz #34 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #33

Hmmm... tak się zastanawiam dlaczego dyskusja dotyczy gier. Przecież komputer jako maszyna do gier umiera. Wystarczy przyjrzeć się listom zapowiedzi z targów poświęconym grom. Konsole dominują... i bardzo dobrze Mnie ciekawi raczej wykorzystanie takiego Radeona przez soft do grafiki 3d.

Odpowiedz

Marcin Juszkiewicz
Czytelnik

komentarz #35 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #34

Mnie ciekawi raczej wykorzystanie takiego Radeona przez soft do grafiki 3d.

Żeby karta 3D była używana przez soft do grafiki 3D musi najpierw istnieć program który to potrafi - znasz jakiś pod AmigaOS? Bo wątpię by któryś producent zainteresował się rynkiem niszowym, a z kolei na amigowych domowych programistów bym nie liczył.

Odpowiedz

Adam Kościelski
Czytelnik

komentarz #36 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #35

Myśląc w ten sposób zakładasz tak naprawdę bezsensowność istnienia Pegasosa... Po co platforma, na którą tak naprawdę nie będzie powstawał soft inny niż odtwarzacze filmów i plików mp3... A linux... nie ochodzi mnie zupełnie. Pegasos to MorphOS i ewentualnie AmigaOS4 (jeśli będzie można go odpalić). Jeśli nie będzie nowego softu to po co nowy sprzęt? Żeby używać coraz starszego i coraz mnie spełniającego wymagania softu z Amigi clasic? Bez sensu... To już lepiej odpalić Amithlona/UAE...

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #37 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #35

To prawda, ze cieniutko jest na tym polu. Szkoda, ze Tornado3D umarl. Wersja 3.0 (ale nie ten okropnie polamany crack) byla naprawde fajna. Skoro program nie jest juz rozwijany i jak sadze zapewne kupowany to moze znalazlby sie ktos kto chcialby projekcik pociagnac dalej. No ale to pewnie nierealne.

Szase na jakis program 3D widze z dwoch stron:
1. Realsoft - w koncu jakby nie patrzec Hyperion kupil licencje na przeportowanie go wiec moze jak uporaja sie z OS4 to cos z tego wyjdzie. W koncu chyba nie stac ich na kupowanie licencji do szuflady.
2. Imagine - ten program naprawde ciagle ma szanse zaistniec znowu. Ze screenshotow nowej wersji (6) widac, ze gostek wreszcie pozbyl sie tego prehistorycznego GUI i mysli jak dzisiejszy programista. Zdaje sobie sprawe z istnienia PPC, akceleratorow 3D i przyszlosci AmigaOS. Strona jest czesto uaktualniana chcoiaz demo wersja Imagine6 jest juz "prawie" do sciagniecia od wieeelu miesiecy.

Odpowiedz

Piotr Zadora
Redaktor

komentarz #38 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #36

Hmmm... tak się zastanawiam dlaczego dyskusja dotyczy gier. Przecież komputer jako maszyna do gier umiera.

To tylko był przyczynek do tematu "wydajność".

Myśląc w ten sposób zakładasz tak naprawdę bezsensowność istnienia Pegasosa... Po co platforma, na którą tak naprawdę nie będzie powstawał soft inny niż odtwarzacze filmów i plików mp3...

I tu dotykamy bolesnego problemu ...
który co jakiś czas powraca jak bumerang.
Wiadomo, że zarówno Amiga Inc. + podwykonwacy jak i bPlan + podwykonawcy celują w ten sam rynek niszowy. To oczywiście rodzi między nimi wojnę marketingową, w której chcąc lub nie chcąc uczestniczymy.
Pytanie ogólne brzmi: czy rynek ten jest na tyle chłonny by zrodziło się na nim zapotrzebowanie na profesjonalne oprogramowanie (a także osprzęt) do obróbki 3D, montażu nieliniowego, itd., które służyłyby do działalności komercyjnej a nie amatorskiej?
Odpowiedź pozytywna na to pytanie byłaby i tak trudna gdyby nawet nie istniała walka o podział owego rynku niszowego. A w sytuacji obecnej ...
nie, nie powiem tego ale ... każdy chyba umie wyciągnąć oczywiste wnioski.

Odpowiedz

Discord
Online: 8
  • b...b...
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • MirqMirq
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę