eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
Logowanie
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

czwartek, 20. lipca, 2017, 16:33

Dodano: 2005-06-14 00:00, Autor: kb, Kategoria: AmigaOS, Liczba wyświetleń: 1117

A A A

AmigaOS 4.0 Pre-release - trzecia aktualizacja

Dość długo, bo aż sześć miesięcy czekali użytkownicy na trzecią aktualizację systemu AmigaOS 4.0. Archiwum dostępne na stronie Hyperionu zawiera 23 MB najnowszych modułów systemu, wśrod których znajdują się.

  • najnowszy kernel - poprawiono błędy występujące przy współpracy z procesorem 750GX, ponadto poprawiono wiele innych błędów oraz zapewniono kompatybilność z biblioteką ixemul.library (wkrótce ma być dostępna na OS4 Depot),
  • elf.library - zlikwidowano wyciek pamięci,
  • najnowsza wersja biblioteki dos.library,
  • zaktualizowane sterowniki IDE, system obsługuje teraz układ VIA 686B (a1ide.device), kontrolery ATA na układzie Sil0680 (sii0680ide.device), kontrolery Serial ATA na układzie Sil3112 (sii3112ide.device), kontrolery Serial ATA na układzie Sil3512 (sii3515ide.device). Wszystkie sterowniki posiadają pełną obsługę trybów UDMA,
  • nowe Picasso96 i sterowniki do kart graficznych. Tryb overlay jest obsługiwany na razie przez sterownik 3DFX Voodoo, wciąż nie ma tej opcji dla układów Radeon,
  • Warp3D v51 z nowymi możliwościami (hardware multitexture, simplified i extended texture combiner, interleaved vertex arrays) i sterownikami 3D obsługującymi układy Voodoo 3 (Avenger), Voodoo 4/5 (Napalm), Radeon Rv100 (Radeon 7000), R100 (Radeon 7200), Rv200 (Radeon 7500),
  • dodano bibliotekę powerpc.library umożliwiającą uruchamianie programów WarpUP,
  • najnowszy Shell i nowe komendy Shella,
  • zaaktualizowano większość gadżetów ReAction,
  • nowa biblioteka intuition.library z poprawionymi możliwościami,
  • nowa biblioteka workbench.library z poprawionymi błędami,
  • nowa wersja stosu TCP/IP,
  • nowa wersja sterownika eth3com.device
  • nowa wersja stosu USB, ze sterownikiem usbprinter.device (dla drukarek podłączanych przez USB),
  • zaktualizowane systemowe datatypes
  • zaktualizowane edytory preferencji, dodano jeden nowy UBoot do zmiany ustawień firmaware'u komputerów A1,
  • nowa wersja programu UnArc oraz natywne wersje bibliotek xadmaster.library i xpkmaster.library,
  • wiele innych poprawek i usprawnień o których napiszemy w najbliższym czasie na łamach naszego serwisu.

Dodaj komentarz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2005-06-14 16:01

Przed zainstalowaniem Update#3 prosze uaktualnic U-Boot'a do najnowszej wersji oraz zapoznac sie z instrukcja w formacie pdf dolaczona do archiwum.

Niech Warp3D bedzie z wami

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #2 wysłany: 2005-06-14 16:04

Ze strony WWW Hyperionu:

"Hyperion Entertainment announces the immediate availability of the final intermediate update of Amiga OS 4.0 prior to its full commercial release later this year".

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2005-06-14 17:37

A oto pierwszy w historii polskiego internetu obrazek przedstawiajacy publicznie dostepna grafike 3D na komputerze Amiga z karta Radeon - wipeout-aos4.jpg

Brawa dla firmy Hyperion! Jestescie wielcy!

Odpowiedz

Prince
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2005-06-14 18:05

Coraz lepiej

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2005-06-14 18:20 w odpowiedzi na komentarz #3

Narazie jestem w trakcie ściągania, ale już mam pierwsze dobre wrażenie. Poprawili wyraźnie wydolność serwera, ściągnięcie pierwszego uaktualnienia to był koszmar, przy trzecim moje neostrada 512 buja się na pełnych obrotach

Odpowiedz

r-tea
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2005-06-14 19:02

No, to znaczy że spotkanie GGUA będzie albo 18-tego, albo 25-tego

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2005-06-14 19:06 w odpowiedzi na komentarz #3

Oczywiscie okienko Wipeouta mozna skalowac w trakcie gry.

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2005-06-14 19:15 w odpowiedzi na komentarz #7

Oczywiscie okienko Wipeouta mozna skalowac w trakcie gry.

Ja narazie przetestowałem na pełnym ekranie. W 1024x768 chodzi jak burza.

Odpowiedz

Filip Dąb-Mirowski
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2005-06-14 19:15 w odpowiedzi na komentarz #7

Oczywiscie okienko Wipeouta mozna skalowac w trakcie gry.

Tylko czemu kolorki takie pokopane? Buehh... swego czasu wiedzialem czym to bylo spowodowane. No ale 5 lat to kupa czasu, a od poczatku betatestingu tej gry to i 6 z hakiem, wiec nie pamietam Morał: Popraw to bo brzydkie

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #10 wysłany: 2005-06-14 19:16

Nareszcie AmigaOS doczekal sie wlasnego klienta FTP! Jest w C - rozkaz FTP, ktory zajmuje 200 kb. Juz nim buszuje po serwerze eXeca, tak jak to robilem kiedys w konsoli pod linuxem. AmigaOS 4 - staje sie powoli w pelni kompletnym systemem.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #11 wysłany: 2005-06-14 19:19 w odpowiedzi na komentarz #9

Ktore kolorki pokopane? Tez dawno nie widzialem Wipeouta.

Odpowiedz

Filip Dąb-Mirowski
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2005-06-14 19:25 w odpowiedzi na komentarz #11

Ktore kolorki pokopane? Tez dawno nie widzialem Wipeouta.

Sprawia wrazenie niebieskawego, widzisz? Gdzies tam sie grzebalo (juz nie pamietam czy to wina gammy czy czegos) zeby wyciagnac wiecej kolorow. Generalnie wo2097 jest bardzo kolorowy, ma sporo jaskrawych kolorow - zoltego, czerwonego itd.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #13 wysłany: 2005-06-14 19:30 w odpowiedzi na komentarz #12

Moze dlatego, ze uzylem 16-towego ekranu, sprobuje na 32 bitach.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #14 wysłany: 2005-06-14 19:55 w odpowiedzi na komentarz #1

Niech Warp3D bedzie z wami

No to masz Arku te swoje słynne sterowniki, których inni nie mają

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2005-06-14 19:58 w odpowiedzi na komentarz #13

A jak tam wrażenia z nowego A1ide.device. Bo na zmiany w sil680ide.device naprawdę miło się patrzy. Nie tylko że ododano UDMA dla urządzeń atapi, to jeszcze twardziele dostały solidnego kopa. Nawet na stareńkim FFSie wszystko śmiga aż miło. System wczytuje się w chwilkę okna z dużą ilością katalogów momentalnie. Naprawdę nowy sterownik IDE to pierwsza z rzeczy która odrazu po zainstalowaniu zrobiła na mnie dobre wrażenie.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #16 wysłany: 2005-06-14 20:04 w odpowiedzi na komentarz #15

Nie tylko że ododano UDMA dla urządzeń atapi

Powinno pozytywnie wpłynąć na odtwarzanie filmów z płyt CD.

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #17 wysłany: 2005-06-14 20:52 w odpowiedzi na komentarz #14

{...} to masz Arku te swoje słynne sterowniki, których inni nie mają (...)

Zgadza sie.
Jabym do tego dorzucil jeszcze natywny kombajn TCP/IP ktorego inni nie maja.

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #18 wysłany: 2005-06-14 20:55 w odpowiedzi na komentarz #17

i trzy natywne systemy obslugi plikow ... i narzedzia do ich naprawy ... i wiele innych rzeczy ktore pokazywalismy w Krakowie na Amimajowce

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #19 wysłany: 2005-06-14 21:13 w odpowiedzi na komentarz #16

Ja i Szymon uzywamy swoich dyskow twardych i nagrywarek Plextor DVD-R_RW_DL w trybach UDMA i sobie to bardzo chwalimy. Testy sum kontrolnych pokazywalismy na GGUA.

Odpowiedz

winko
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #20 wysłany: 2005-06-14 21:25 w odpowiedzi na komentarz #17

Jabym do tego dorzucil jeszcze natywny kombajn TCP/IP ktorego inni nie maja

Tak, inni, zwykli uzytkownicy a1200/4000 PPC jakos nie moga doczekac sie natywnej wersji AOS4 dostepnego w sklepach... Poprawianie sobie humoru tym, ze ktos czegos nie ma, bo albo nie moze tego kupic albo zwyczajnie nie stac go na wydanie 3000 zl na a1, jest smutne. Polamania dzojstikow zycze.

Odpowiedz

arti
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #21 wysłany: 2005-06-14 21:43 w odpowiedzi na komentarz #10

AmigaOS 4 - staje sie powoli w pelni kompletnym systemem.

Tylko ten brak przegladarki www wszystko psuje...

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #22 wysłany: 2005-06-14 21:47 w odpowiedzi na komentarz #20

Tak, inni, zwykli uzytkownicy (...)

Zle zrozumiales. Zartowalismy zupelnie z czegos innego.

(...) nie stac go na wydanie 3000 zl(...)

Dzieki pracy i systematycznemu oszczedzaniu mam nowa Amige. Przez wiele lat uzywalem A1200/PPC - wiec jesli ktos bardzo chce to na pewno uzbiera te pieniazki.

Polamania dzojstikow zycze

Gry lubie tylko ogladac ... oczywiscie jesli wykorzystuja Warp3D V5.1

Odpowiedz

winko
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #23 wysłany: 2005-06-14 22:25 w odpowiedzi na komentarz #22

Zle zrozumiales. Zartowalismy zupelnie z czegos innego

No co Ty nie powiesz?

Nagle zainteresowanie tym co jest a czego nie ma u konkurencji? Calkiem niedawno pisaliscie, ze to portal amigowy dla amigowcow (100 procentowych zreszta). Wiec jak to jest? Chyba tak, ze kiedy mozna poprawic sobie humor brakiem czegos u niebieskich, to o tym piszecie i zartujecie (w 3 czy 4 osobowym towarzystwie jedynie slusznego ami-rozwiazania). Ale gdy oni maja cos niedostepnego dla Was, to milczycie. Zalosnie milczycie - bo przeciez na execu nie pisze sie o innych platformach niz amiga (takich jak win i mos wrzucane przez Was do jednego wora zreszta).

Dzieki pracy i systematycznemu oszczedzaniu mam nowa Amige. Przez wiele lat uzywalem A1200/PPC - wiec jesli ktos bardzo chce to na pewno uzbiera te pieniazki.

Wyobraz sobie, ze nie kazdy jest na tyle zakrecony (albo jeszcze gorzej), zeby wydac tyle kasy na ta taka nowa amige...

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #24 wysłany: 2005-06-14 23:37

Patrze na MUI 3.9 - AmigaOS4 PPC version, compiled with GCC 4.0.0, no ladnie. Zreszta pozostala czesc systemu tez jest juz w 4.0.0 kompilowana, dobrze pisze Konrad?

Odpowiedz

SKOLMAN_MWS
Czytelnik

komentarz #25 wysłany: 2005-06-15 00:25 w odpowiedzi na komentarz #21

<cite> AmigaOS 4 - staje sie powoli w pelni kompletnym systemem.</cite> <p align="justify">Tylko ten brak przegladarki www wszystko psuje... </p>

Na tym filmie przedstawiona jest jakaś nowa przeglądarka, albo to jest emulator jakiegoś systemu w OS4 na WB i odpalona przeglądarka, gadżety jak z xp. Co to jest?

Odpowiedz

arti
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #26 wysłany: 2005-06-15 00:33 w odpowiedzi na komentarz #25

<cite>&lt;cite&gt; AmigaOS 4 - staje sie powoli w pelni kompletnym systemem.&lt;/cite&gt; &lt;p align=&quot;justify&quot;&gt;Tylko ten brak przegladarki www wszystko psuje... &lt;/p&gt;</cite> <p align="justify"></p> Na tym <a href="http://os4depot.net/index.php?function=modules/snapshot/display&fileid=597">filmie</a> przedstawiona jest jakaś nowa przeglądarka, albo to jest emulator jakiegoś systemu w OS4 na WB i odpalona przeglądarka, gadżety jak z xp. Co <a href="http://os4depot.net/filedata/snapshot/597_4_snap.jpg">to</a> jest?

No przeciez masz napisane - TinyVNC

Odpowiedz

SKOLMAN_MWS
Czytelnik

komentarz #27 wysłany: 2005-06-15 00:35 w odpowiedzi na komentarz #25

Już wiem :|

Odpowiedz

SKOLMAN_MWS
Czytelnik

komentarz #28 wysłany: 2005-06-15 00:38 w odpowiedzi na komentarz #26

> No przeciez masz napisane - TinyVNC

TwinVNC

Odpowiedz

arti
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #29 wysłany: 2005-06-15 01:22 w odpowiedzi na komentarz #28

<b> > No przeciez masz napisane - TinyVNC</b></p> TwinVNC

No ta... to samo prawie

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #30 wysłany: 2005-06-15 12:48 w odpowiedzi na komentarz #24

Patrze na MUI 3.9 - AmigaOS4 PPC version, compiled with GCC 4.0.0, no ladnie.

YAM 2.5-dev w wersji dla AmigaOS PPC też jest codziennie kompilowany GCC 4.0.0 - do ściągnięcia z nightly.yam.ch.

Zreszta pozostala czesc systemu tez jest juz w 4.0.0 kompilowana, dobrze pisze Konrad?

Może jeszcze nie wszystkie moduły, ale większość najnowszych jest już kompilowana GCC 4.0.0. Twój system to mieszanka kompilacji GCC 3.4.3 i GCC 4.0.0.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #31 wysłany: 2005-06-15 13:09 w odpowiedzi na komentarz #23

Chyba tak, ze kiedy mozna poprawic sobie humor brakiem czegos u niebieskich, to o tym piszecie i zartujecie

A żebyś wiedział, bo poczucie humoru nie jest nam obce. Nie my zaczęliśmy żartować, pretensje miej do osób, które naśmiewały się z Arka, pytając szyderczo: "gdzie są te obiecane przez Ciebie sterowniki, których inni wam zazdroszczą" - no to teraz Arek tym wszystkim wesołkom pokazał, że ten się śmieje, kto się ostatni śmieje.

Koniec dyskusji na ten temat.

Odpowiedz

Marcik
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #32 wysłany: 2005-06-15 16:00 w odpowiedzi na komentarz #31

<p>A żebyś wiedział, bo poczucie humoru nie jest nam obce. Nie my zaczęliśmy żartować, pretensje miej do osób, które naśmiewały się z Arka, pytając szyderczo: "gdzie są te obiecane przez Ciebie sterowniki, których inni wam zazdroszczą" - no to teraz Arek tym wszystkim wesołkom pokazał, że ten się śmieje, kto się ostatni śmieje.

Widze, ze niektore osoby wzialy sie za zmienie histori. Te slynne sterowniki pojawily sie w takim zdaniu: "AmigaOS4 w wersji pre-relase posiada sterowniki do kart o ktorych MorphOS w wersji 1.5 i ... moze sobie tylko pomazyc." I zdanie to zostalo powtorzone pare razy, aby kazdy dobrze sie posmial i je zapamietal . Wiec ja w tej chwili powtorze szyderczo to pytanie - gdzie one sa? Bo chyba nie chodzi Wam o stery 3D do R7x00, ktore mityczny MOS 1.5 tez posiada. A swoja droga to czemu mam nadal konto w tym cyrku? Prosilem o skasowanie go daaawno temu (tutaj - http://www.exec.pl/comments.jsp?nid=1850) i usylyszalem, ze mam to zalatwione. Teraz mnie podkusilo cos aby sprawdzic i widze, ze jest inaczej...

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #33 wysłany: 2005-06-15 16:26 w odpowiedzi na komentarz #32

Nie da sie skasowac konta u nas, nie ma takiej opcji po prostu. Moze ono zostac najwyzej zablokowane na jakis czas, Twoje odblokolwalismy i jak widac sie przydalo. Zablokowac?

Odpowiedz

Marcik
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #34 wysłany: 2005-06-15 16:30 w odpowiedzi na komentarz #33

Nie da sie skasowac konta u nas, nie ma takiej opcji po prostu. Moze ono zostac najwyzej zablokowane na jakis czas, Twoje odblokolwalismy i jak widac sie przydalo. Zablokowac?

No to poprzednim razem zostalem poprostu oszukany? Coz, nie pierwszy raz stalo sie to na tym portalu . Jak sie jednak nie da usunac to niech bedzie blokada.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #35 wysłany: 2005-06-15 16:41 w odpowiedzi na komentarz #34

Nie zostales oszukany, po prostu ostatnio odblokowalismy wszystkie konta. Teraz zablokowane konto masz tylko Ty i MiniQ.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #36 wysłany: 2005-06-15 16:41 w odpowiedzi na komentarz #32

Widze, ze niektore osoby wzialy sie za zmienie histori. Te slynne sterowniki pojawily sie w takim zdaniu: "AmigaOS4 w wersji pre-relase posiada sterowniki do kart o ktorych MorphOS w wersji 1.5 i ... moze sobie tylko pomazyc."

A czemu nie podałeś linka do cytatu? Ja w takim razie podam, bo jak już tak trzymamy się każdego słówka zdania, które padło ponad rok temu to chciałbym pokazać, że też się mylisz.

Bo chyba nie chodzi Wam o stery 3D do R7x00, ktore mityczny MOS 1.5 tez posiada.

Co MOS 1.5 posiada to się okaże, jeśli taki powstanie.

Prosilem o skasowanie go daaawno temu (tutaj -<http://www.exec.pl/comments.jsp?nid=1850) i usylyszalem, ze mam to zalatwione.

Mogę Ci je zablokować, jeśli bardzo chcesz, tak jak innym osobom, które też mają poblokowane na własną prośbę, bo boją się, że same nie powstrzymają się od wypowiedzi. Zastanów się dobrze, czy taki "esperal" na pewno jest Ci potrzebny i jeśli uznasz, że inaczej sobie z tym nie poradzisz to konto zablokujemy.

Trzymaj się.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #37 wysłany: 2005-06-15 16:47 w odpowiedzi na komentarz #35

Teraz zablokowane konto masz tylko Ty i MiniQ.

Dodajmy, że zablokowane na życzenie klienta. Jeśli klient będzie chciał to odblokujemy i to chyba wszystkie perwersje, jakie możemy spełnić

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #38 wysłany: 2005-06-15 18:21 w odpowiedzi na komentarz #36

Co MOS 1.5 posiada to się okaże, jeśli taki powstanie.

O to czy powstanie nie ma się co martwić, bo powstanie (czy raczej już powstał) na pewno. Jednak o upublicznieniu mowy nie ma i pewnie nie będzie. To jest system robiony dla kilkunastu osób i biedne szaraczki mogą sobie tylko pomarzyć o nowej wersji. Ja mam już dawno przygotowane 500-700 zł na niego ale choćbym tę sumę pomnożył nawet przez 10 to MOSa 1.5 i tak nie dostanę. Nie dla psa kiełbasa...

Odpowiedz

Marek Grudnik
Czytelnik

komentarz #39 wysłany: 2005-06-16 00:53

Pogratulować update'u, więc pare pytań:

nowe Picasso96 i sterowniki do kart graficznych.

te nowe sterowniki to po prostu nowe wersje istniejących, czy może nowe stery 2D dla radeonów np. 9x00? .

ze sterownikiem usbprinter.device

a dokładnie do których drukarek? dla wszystkich czy jakieś konkretne modele?

Nie da się ukryć że ten update wniósł wiele dobrych poprawek do OS4, ale jak widze zabrakło killer sterowników do kart o jakich innym się tylko marzy ]:> . Nie zebym narzekał ale r7x00 demonem prędkości nie jest, no i wogóle osoby posiadające inne karty zostały "lekko" na lodzie, a gdzie stery chociaż do r8500?. Pozatym jak narazie to możliwości nowego W3D są, delikatnie mówiąc, żałosne, przecież takie lub inne kanciate cudo napewno nie jest powodem do dumy, no ale w sumie więcej od starego Radeona7000 wymagać się nie da . Zastanawiam się po jakiego grzyba włożyli do mA1 R7000, jeżeli stary Quake I w 800x600 ma ledwo 24fps, owszem można napisać że ta gra nie została stworzona dla OS4 i PPC, ale nwet przepisanie gry specjalnie dlaOS4 raczej niewiele pomoże, r7000 będzie tu nieźle mieszał.

Kończąc, nowy update wiele daje, ale nie ma tych killer sterów do kart o których tak głośno tu było swojego czasu.

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #40 wysłany: 2005-06-16 07:06 w odpowiedzi na komentarz #39

te nowe sterowniki to po prostu nowe wersje istniejących, czy może nowe stery 2D dla radeonów np. 9x00? .

W kwestii 2D nie ma czegos takiego jak osobne stery dla Radeonów 9xxx. W kickstarcie mam tylko jeden wspólny plik AtiRadeon.chip, devs/monitors też nie masz Radeon 7xxx i osobno Radeon 9xxx tylko jeden plik dla wszystkich o nazwie Radeon.
Czy to są zupełnie nowe czy kontynuacja istniejących. Odpowiem tak ATIRadeon.chip był w kickstarcie od dawna. Natomist oprócz niego doszedł do tego uaktualnienia zupełnie nowy plik obsługujący karty graficzne, a jednocześnie odszedł w niebyt plik AmigaONE.card. Tak więc pewna rewolucja sie doknała. Od strony praktycznej zauważyłem że zniknął jeden błąd objawiający się dotychczas podczas edycji trybów w P96Mode. Natomiast nie zdążyłem jeszcze porobić testów prędkościowych na 2D.
Nie da się jednak ukryć że nowe sterowniki były przygotowywane głównie z myślą o współpracy z Warp 3D. A ponieważ akceleracja 3D ma w finalnej wersji systemu działać także na wszystkich Radeonach 9xxx. To i posiadacze nowszych kart też na tym skorzystają, tylko trochę później niż my.

a dokładnie do których drukarek? dla wszystkich czy jakieś konkretne modele?

Niestety nie posiadam w domu sprawnej drukarki, więc nie mogę nic więcej w tym temacie powiedzieć. Jedno co wiem napewno że w systemowym storage/printers siedzą sobie stery do ponad 100 modeli drukarek.

Nie zebym narzekał ale r7x00 demonem prędkości nie jest, no i wogóle osoby posiadające inne karty zostały "lekko" na lodzie, a gdzie stery chociaż do r8500?. Pozatym jak narazie to możliwości nowego W3D są, delikatnie mówiąc, żałosne, przecież takie lub inne kanciate cudo napewno nie jest powodem do dumy, no ale w sumie więcej od starego Radeona7000 wymagać się nie da .

Ja też nie byłem zwolennikiem takiej a nie innej koncepcji MicroAmigi. Jak już kosztuje 30 baniek z Radeonem 7000, to lepiej niechby kosztowałe 31 ale przynajmniej z jakimś Radkiem 7500 czy 9200. Z drugiej strony też bym nie przesadzał. Gry klasy DOOMa 3, raczej w najbliższym czasie nam nie grożą. Zdecydowanie bardziej prawdopodobne są takie klasy Quake III. A do tego Radeon 7000 starczy w zupełności. Przypomnę tylko że gdy wyszedł Quake III, to Radeona 7000 bodajże nie było jeszcze nawet na rynku. Nie opowiadaj więc bajek że maximum możliwości Radka 7000 to Quake I czy SOMS 3D.

stary Quake I w 800x600 ma ledwo 24fps, owszem można napisać że ta gra nie została stworzona dla OS4 i PPC, ale nwet przepisanie gry specjalnie dlaOS4 raczej niewiele pomoże, r7000 będzie tu nieźle mieszał.

Na dniach ma się pojawić nowa wersja Quake, wtedy ponownie można zrobić testy. Napewno gra pokroju Quake I nie jest wstanie przymulić żadnego nawet najsłabszego Radeona. Trzeba tylko dobrze wszystko dopracować. To są dopiero początki, pamiętasz jak było z Permedią i PPC te wleczące się niczym na 040 playery mpgów typu ISIS czy pierwsze wrsje Froggera. A jak to się potem ładnie rozbujało. Zobaczysz jeszcze quake będzie zaiwaniał z prędkością grubo ponad 100 fps.

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #41 wysłany: 2005-06-16 07:13 w odpowiedzi na komentarz #39

Quake2 chodzi o 100% szybciej niz Quake1 zarowno na A1200/BPPC/BVPPC jak i na najnowszych Amigach. A jak wiadomo gry te dzieli ogromna przepasc technologiczna. Jak widac duzo zalezy od tego jak jest cos napisane. Moze to wreszcie zrozumiesz. Najnowszy U-Boot zostal przystosowany do obslugi kart GFX AGP/PCI wystarczy ustawic sobie bootowanie grafiki z AGP lub z PCI lub uzywac rownolegle obu kart. Wlasnie zalatwiam sobie taka karte ATI_9600Pro.

Poszukaj sobie informacji o sterownikach do Radeonow wyzszych serii dla AmigaOS4.
PS.

Hmmm ... na Amimajowce jakos zwykli uzytkownicy nie posiadali sterownikow 3D do Radeona 7x000 - wiec tematy typu UFO zostawmy w spokoju.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #42 wysłany: 2005-06-16 07:56 w odpowiedzi na komentarz #39

te nowe sterowniki to po prostu nowe wersje istniejących, czy może nowe stery 2D dla radeonów np. 9x00?

Sterownik 2D jest jeden dla wszystkich układów Radeon.

a dokładnie do których drukarek? dla wszystkich czy jakieś konkretne modele?

usbprinter.device to sterownik, który umożliwia kontakt drukarki z systemem. Osobną kwestią są sterowniki umożliwiające wydruk z takiej drukarki. Największe możliwości posiada pakiet TurboPrint. Inne sterowniki dostępne są na Aminecie. Trochę sterowników posiada również sam system.

Nie da się ukryć że ten update wniósł wiele dobrych poprawek do OS4

Po to testujemy system, żeby złych poprawek do ludzi nie wypuszczać.

Nie zebym narzekał ale r7x00 demonem prędkości nie jest

Do amigowych gier wystarczy na kilka najbliższych lat.

możliwości nowego W3D są, delikatnie mówiąc, żałosne

Jak na razie, to jeszcze nie zobaczyłeś połowy możliwości nowego Warp3D, pomnij więc, że sąd laika, gdy mówi o dziele, o dziele mówi mało, o laiku wiele.

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #43 wysłany: 2005-06-16 08:40 w odpowiedzi na komentarz #42

Podlaczylem dzis rano swoja drukarke HP-550 DeskJet na USB. Sirion bez problemu ja wykryl. Sterownik jest w najnowszej wersji TurboPrinta.
Na dowod zrobilem skrina (prosze o jego zamieszczenie).

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #44 wysłany: 2005-06-16 08:44 w odpowiedzi na komentarz #43

Przepraszam za literowke: HP-5550 DeskJet/USB

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #45 wysłany: 2005-06-16 10:42 w odpowiedzi na komentarz #43

HP-5550_USB_OS4.png

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #46 wysłany: 2005-06-16 10:46 w odpowiedzi na komentarz #45

Z mojego ulubionego portalu aw.net:

---
To print using pagestreams own drivers with a usb printer:

create a dosdriver with the following contents

EHandler = Lort-Handler
Priority = 5
StackSize = 2000
GlobVec = -1
Device = usbprinter.device
Unit = 0
Flags = 0
Control = "PAR"

save it as USBPRT add an icon and stick it in devs:dosdrivers.
make sure the icon is a project and the default tool is c:mount

in pagestream go to the print setup window and change 'send to' to device and put USBPRT: in the box...
_________________
OS4 Rocks
---

Tak OS4 rzadzi!

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #47 wysłany: 2005-06-16 15:07 w odpowiedzi na komentarz #39

Pozatym jak narazie to możliwości nowego W3D są, delikatnie mówiąc, żałosne, przecież takie lub inne kanciate cudo napewno nie jest powodem do dumy

Hehehe. Udajesz, prawda? Powiedz, ze udajesz. Jak mozesz oceniac mozliwosci Warp3D na podstawie tego co tu widzimy? To jezeli to co widzimy na tym screenshocie skompiluje pod Windows i odpale na maszynie z najbardziej wypasionym GeForce czy Radeonie to tez powiesz, ze mozliwosci obecnych sterownikow, OpenGL na Windows i tych kart sa cienkie? Przeciez taki Heretic2 byl milion razy bardziej skomplikowany niz to co widzimy na tym screenie, a chodzil na Permedii2 i to ladnie.

więcej od starego Radeona7000 wymagać się nie da

Mowisz jak panowie w sklepie z pecetami. Oni tez uwazaja, ze bez AGPx8 GaduGadu nie dziala. Wiedz, ze nie tylko od Radeona 7000 ale nawet od Voodoo3 mozna wymagac duuuuzo wiecej. Z mojego smiesznego doswiadczenia moge powiedziec, ze od PegasosaG4 z Voodoo4 moge wymagac jakies 15-20 razy wiecej niz od swojej A1200 z BVision. Tak wiec od AmigiONE z Radeonem czy Voodoo mozna wymagac na pewno sporo.

Oczywiscie, ze sterowniki i karty graficzne sa zalosne w porownaniu z tym co znamy z windowsowego swiata. Jednak przy pomocy tego co jest w tej chwili w AmigaOS4 mozna zrobic naprawde bardzo duzo. Tak duzo, ze juz zapewne nikt tego nie wykorzysta, bo nie ma na tyle czasu. Jezeli beda powstawaly to tylko porty starszych gier z PC albo jakies drobiazgi opensource. Osobiscie uwazam, ze juz nie doczekamy prawdziwej, duzej gry robionej specjalnie dla platform amigowych. Byle bieda juz niczym nazdwyczajnym nie bedzie, a to co mialoby wykorzystac obecne mozliwosci wymaga za duzo czasu...

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #48 wysłany: 2005-06-16 15:28 w odpowiedzi na komentarz #47

THX, ze wreszte to wyjasniles Olkowi ktory ocenia karty gfx po wielkosci pudelka w jakim sa sprzedawane - (najwieksze maja GForce

Na pamietnym Abstrakcie udowodnilismy scenowcom z PC,ze nasza A1200/BPPC/BBVPPC z GGUA potrafi wiecej niz cala tajwanska kupa zlomu. Pamietam jak szczeki opadly niektorym po obejrzeniu "Sulaco".

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #49 wysłany: 2005-06-16 15:44 w odpowiedzi na komentarz #47

Jezeli beda powstawaly to tylko porty starszych gier z PC albo jakies drobiazgi opensource. Osobiscie uwazam, ze juz nie doczekamy prawdziwej, duzej gry robionej specjalnie dla platform amigowych

SOMS 3D jest właśnie taką grą. Oczywiście w porównaniu do dzisiejszych gier na pecety, to żadna rewelacja. Jednak autorzy konsekwentnie i uparcie przy niej pracują i ją udoskonalają. Robią tak już chyba od trzech lat, więc to nie jest jakiś słomiany zapał. Myślę więc że jeszcze doczekamy się dużej gry która nie będzie tylko zwykłą konwersją z peceta.

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #50 wysłany: 2005-06-16 18:33 w odpowiedzi na komentarz #49

Jako betatester AmigaOS4 mam dostep do SOMS3D. Gra wg. mnie bedzie takim samym hitem jak Silent Hill na PSX. Na obrazku niestety nie mozna zobaczyc w dzialaniu "engine" SOMS3D czy np. szybkosci Radeona7000 w Face3D. Dlatego ocenianie gry przez pryzmat kolorowego pudelka jest NIEPOPROZUMENIEM.

Odpowiedz

Bartosz Willim
Czytelnik

komentarz #51 wysłany: 2005-06-16 18:49 w odpowiedzi na komentarz #48

to swiadczylo o umiejetnosciach tworcow a nie o mozliwosciach sprzetu, wiadomo ze ta "tajwanska kupa zlomu" byla lepsza...

Odpowiedz

Mariusz Barczyk
Czytelnik

komentarz #52 wysłany: 2005-06-17 15:06 w odpowiedzi na komentarz #50

A jak z grywalnoscia? Fajny klimat? Muzyka? To jest bardzo wazny element takich gier. Zreszta podczas trzaskania w Q3 zapomina sie czesto, ze w grach dzwiek jest tak samo wazny jak obraz i jest niezbedny do zbudowania odpowiedniego klimatu.

Odpowiedz

Marek Grudnik
Czytelnik

komentarz #53 wysłany: 2005-06-18 01:21 w odpowiedzi na komentarz #50

Jako betatester AmigaOS4 mam dostep do SOMS3D. Gra wg. mnie bedzie takim samym hitem jak Silent Hill na PSX

Silen Hill jest hitem dlatego że ma genialną fabułe i równie dobrą grafike i muzyke, co jest BARDZO WAŻNE w takich grach.

Dlatego ocenianie gry przez pryzmat kolorowego pudelka jest NIEPOPROZUMENIEM.

Niestety ale gre ZAWSZE ocenia się przez "pryzmat kolorowego pudełka", ile osób grałoby lub wogóle wiedziało co to jest np : NAPALM, gdyby ta gra wyszła na np A500?, albo, nie wiem czy grałbyś w Quake I / II gdyby wyglądało to gorzej niż Wolf3D?

Na obrazku niestety nie mozna zobaczyc w dzialaniu "engine" SOMS3D czy np. szybkosci Radeona7000 w Face3D

O szybkości radeona 7000 może nie rozmawiajmy, bo karta z jednym potokiem renderującym, bez obsługi np. T&L, świata nie podbije, a SOMS3D rewelacją nie jest, wygląda to ochydnie, jakaś kańciasta twarz :// . Wole jendak moją karte z kolorowym pudełkiem

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #54 wysłany: 2005-06-18 10:48 w odpowiedzi na komentarz #52

Sa klimatyczn odglosy, kroki, skrzypienie drzwi etc. Wszystko zatopiane we mgle, cieniach etc. Dla mnie bomba bo nie prztepadam za FPP.

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #55 wysłany: 2005-06-18 10:57 w odpowiedzi na komentarz #53

O Twoim pojeciu na temat Warp3D V51 i mozliwosci karty Radeon 7000 oraz amigowych realiach raczej nie rozmawiajmy. Zreszta juz to Ci to wyjasnil MDW oraz Konrad.

Odpowiedz

Marek Grudnik
Czytelnik

komentarz #56 wysłany: 2005-06-18 15:42 w odpowiedzi na komentarz #55

No dobra, niech ci będzie, nie znam się, przecież jestem człowiekiem który przy zakupie karty kieruje się wyglądem pudełka. Więc może wytłumaczysz mi co takiego ma ta karta wspaniałego?

Dane od producenta:
- 1 potok renderujący / 3 jednostki teksturujące (lub dwie, zależy od wersji)
- wydajność FiltrRate 183 Mpixele/s 550 Megatexeli/s
- wydajność geometryczna 10 mln trójkątów/s
- szyna danych 64bit dla wersji z 64MB DDR lub 32bit !!?? dla wersji z 32MB SDR!

rzeczywiście rewelacja, najsłabsza w tej chwili sprzedawana karta graficzna (radeon 9250se ), jest przynajmniej 3-4 razy szybsza . Ja wiem że jak na nasze amigowe warunki to taki r7000 jest rewelacją i do samego systemu jest aż nadto. Ale czasami człowiek by też w coś pograł, i nie wkółko od kilku lat tylko QuakeI / II, Shogo i Heretic II, te gry są naprawde fajne, ale przydały by się nowe, a trudno robić konwersje jak sprzęt jest "słaby", oto przykład:

jest darmowa gra "Americas Army", wyszła na wszystkie "wiodące" systemy, czyt. Windows, MacOS, Linux, swego czasu była wersja dla linuxaPPC. Dajmy na to zassysam sobie tą gre odpalam na A1 pod Linuxem i.. jak dobrze pójdzie to mam 5fps, to dlatego że minimum dla tej gry to R8500 (na r9000pro 128MB, gra ma średnio 20 fps, na procesorze PIV 1.6GHz i 768MB RAM). Ale po co ja to pisze, przecież się nie znam, tylko ważne jest dla mnie kolorowe pudełko .

Odpowiedz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #57 wysłany: 2005-06-18 16:17 w odpowiedzi na komentarz #56

Radeona 7000 mozna zastapic inna karta np. ATI (PCI-Mac Series). Niebawem beda udostepnione sterowniki do wyzszych Radeonow.
Co do gier pisanych pod Windowsa i ich gospodarnosci podaruje sobie komentarze (pomysl na wymaganiami twojego przykladu : 768MB ram)

PS
Do gier kupuje sie konsole bo PC tez jakby niedomagaja w rozrywce (stosunek ceny do mozliwosci). Tymaczsem zadowolimy Hyperionowym GORKY 17.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #58 wysłany: 2005-06-18 16:29 w odpowiedzi na komentarz #56

Oczywiste jest to, ze kazdy by chcial, aby nowa Amiga miala jak najlepszy procesor i jak najlepsza karte graficzna. Ale uwierz mi, ze to nie sprzet zadecyduje o przyszlosci tej platformy, nie system i nie gry - szczegolnie jak pojawia sie nowe tanie konsole (nawet pecety moga miec problemy)! O przyszlosci Amigi zadecyduje oprogramowanie czysto uzytkowe! Komputer ten (nawet wyposazony "tylko" jak piszesz w Radeona 7000) bowiem w polaczeniu ze swietnym systemem jakim jest AmigaOS moze znakomicie sprawdzic sie w takich wlasnie celach. Najwazniesza teraz sprawa - dobra przegladarka WWW. Mam nadzieje, ze taka powstanie, bo bez tego bedzie ciezko kogokolwiek zachecic do Amigi, nawet jesli ten ktos jest zafascynowany mozliwosciami i szybkoscia AmigaOS. A w micro zawsze sa trzy sloty PCI i jakas nowsza kart GFX (jak juz wyjdzie Americas Army) spokojnie tam sie zmiesci. Wolalbym jednak, aby zamiast Americas Army amigowi programisci zajeli sie przegladarka, chocby ulepszaniem IBrowse.

Odpowiedz

Marek Grudnik
Czytelnik

komentarz #59 wysłany: 2005-06-18 17:44 w odpowiedzi na komentarz #57

Co do gier pisanych pod Windowsa i ich gospodarnosci podaruje sobie komentarze (pomysl na wymaganiami twojego przykladu : 768MB ram)

No racja, ale akurat w to gram pod linuxem mandrake 10.2 ( Linux Mandriva 2005 Limited Edition) z systemem KDE 3.3, bo chodzi troche szybciej niż pod windowsem. A co do wymagań windzianych gier...grafika i tony tekstur w wyskoiej rozdzielczości robią swoje. Nawet na amidze dobre gry mają swoje wymagania.

Radeona 7000 mozna zastapic inna karta np. ATI (PCI-Mac Series)

Tak znowu, zastąpmy, zmnieńmy, wymieńmy kartami które kosztują po pareset dolców ( wg. www.ATI.com R9200 kosztuje 200$ ), dlaczego nie można wypuścić amigi w której nic nie trzeba wymieniac i która nie będzie na starcie zacofana o pare lat :/

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #60 wysłany: 2005-06-18 21:52 w odpowiedzi na komentarz #56

Nie wiem tego ale możliwe, że to "Americas Army" wykorzystuje coś czego Radek 7000 nie ma i dlatego tak muli pod LinuxemPPC na A1. Jeżeli coś nie jest obsługiwane przez wsadzony do sprzętu akcelerator 3D to prawdziwa MESA próbuje zrobić przy pomocy softwareowo. Zazwyczaj to działa ale raczej dwucyfrowej liczby FPSów nie osiąga. To normalne. Przykład? Proszę bardzo, będzie przykład i to z naszego amigowego podwórka.

BVision z Permedią 2 na pewno jest wolniejsze niż Voodoo3. Jednak dało się zrobić coś co na Permedii chodziło idealnie (na pewno więcej niż 20 FPS), a na Voodoo3 (na takiej samej Amidze) nie miało więcej niż 1 FPS. Wystarczyło użyć drutów (GL_LINE) i już Voodoo3 umierało. Dlaczego? Ano dlatego, że Voodoo3 nie obsłusuje linii. Po co ja to piszę? Ano po to żeby zaznaczyć, że problem prędkości jest nieco bardziej złożony. Nie jest to tylko taka liniowa zależność - im szybsza karta tym więcej FPS.

Jak już "nadepnąłem" na te nieszczęsne linie w Voodoo3 to chciałbym powiedzieć, że w Rave3D i TinyGL na MorphOS ten problem nie istnieje. Linie na Voodoo3 śmigają idealnie i można ich używać tak jakby karta je obsługiwała. Tak samo jest z ograniczeniem wielkości tekstur do 256x256. Niby Voodoo3 ma takie ograniczenie, a tam jednak nie ma. Programista mająć proste Voodoo3 może spokojnie robić tak jakby miał Voodoo4 albo jakiegoś Radeona. Podobno sterowniki rysują druty przy pomocy trójkątów, a za duże tekstury same się w razie potrzeby doskalowują do możliwości karty. To baaaardzo milusie.

Jeszcze wrócę do tego nieszczęsnego Radeona 7000. Na nim naprawdę dużo można. Jednak normalny świat (macos, windows, a nawet linux) ma do dyspozycji już dawno sterowniki do dużo lepszych kart więc się nie szczypią i ich nie obchodzi czy coś chodzi na kartach słabszych. Na pewno dałoby się tak napisać tę grę żeby lepiej chodziła ale po co. Lepszy Radeon kosztuje grosze, sterowniki do niego są więc grzecham byłoby nie wykorzystać jego możliwośći. U nas choćby nawet wsadzić lepszego Radeona to i tak nic by to nie dało. Warp3D i Rave3D są narazie na takim poziomie, że im to bez różnicy jaka jest karta - i tak są tylko podstawowe możliwości. Wypasiony Radeon wsadzony do A1 czy Pegaza i tak będzie tylko takim szybszym Voodoo4 (Voodoo3 nie, bo ono ma akcelerację tylko w 16bitach więc różnica byłaby widoczna). Co z tego, że karta gfx pozwala na narzucenie 8 tekstur na jednen polygon jak Warp3D czy Rave3D pozwalają tylko na multiteksturowanie z dwóch tekstur.

Ja uważam, że to co w tej chwili mają oba systemy to i tak jest bardzo duże pole do popisu. Naprawdę można na tym zrobić coś duuuuuuużo lepszego nie tylko niż ta obracana twarz ale niż Heretic2, Shogo, Quake2, Wipeout, które w końcu fajnie chodziły nawet na Permedii2 i PPC604. Nowe Amigi to przecież około 20 razy większe możliwości. Więc proszę mi tu nie pisać, że od Radeona 7000 nie można wymagać więcej niż taka obracana twarz, bo się wkurzę i zaraz zrobię procedurkę, która będzie obracała idealnie 500 takich twarzy i to na Voodoo3.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #61 wysłany: 2005-06-19 00:47

"Na Celeronnie 366 z 64 ramu i Voodoo 2 gra się średnio, natomiast, jeśli zamienimy V2 na Rive TNT 2, gra będzie chodzić spox. Absolutnym minimum do gry ma być P200 i Voodoo 1 (bez akceleratora gra nie ruszy)" - to jest opis wymagan Q3 Arena z jednej ze stron interentowych w sieci. Jak myslicie, czy micro Amiga, G3 750GX 800MHz z 256 ramu i Radeonem 7000 da rade?

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #62 wysłany: 2005-06-19 07:46 w odpowiedzi na komentarz #60

Co z tego, że karta gfx pozwala na narzucenie 8 tekstur na jednen polygon jak Warp3D czy Rave3D pozwalają tylko na multiteksturowanie z dwóch tekstur.

Warp3D v51 pozwala użyć trzech tekstur na Radeonie.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #63 wysłany: 2005-06-19 08:56 w odpowiedzi na komentarz #62

Warp3D v51 pozwala użyć trzech tekstur na Radeonie.

Oooo - fajnie. Nie wiedziałem. No to w takim razie jak zaczną wychodzić jakieś programy pod 3D to mogą wymagać Radeona. Do tej pory było na Amidze tak, że trzeba było mieć obojętne jaki akcelerator (tego co jest w CyberVision64 3D nie liczę), bo wszystkie miały takie same możliwości. Teraz właściciel Voodoo może się nieco zdziwić jak przeczyta wymagania gry/dema/programu. Będą też mieli problem programiści. Czy "olać" właścicieli Voodoo czy robić specjalne wersje dla tej karty i trzecią teksturę nakładać w kolejnym przebiegu (błe) lub może nie nakładać jej zupełnie w wersji dla Voodoo.
No ale uważam, że dobrze się dzieje. Jakby taki Radeon przyjął się jako standardowa karta 3D to byłoby fajnie. W końcu kosztuje to grosze, a jednak jest lepsze niż Voodoo. Prawdę mówiąc to nawet nie wiem o ile lepsze od Voodoo3 i czy lepsze niż Voodoo4 albo 5.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #64 wysłany: 2005-06-19 10:07 w odpowiedzi na komentarz #63

No to w takim razie jak zaczną wychodzić jakieś programy pod 3D to mogą wymagać Radeona.

Opcja bumpmapping w nowej, niedostępnej jeszcze wersji QuakeGL dla OS4 wymaga DOT3. Nie będzie więc działać na Voodoo.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #65 wysłany: 2005-06-19 11:18 w odpowiedzi na komentarz #64

Mam rozumieć, że nowy Warp3D pozwoli na używanie bumpmappingu na Radeonie??? Nie wiedziałem, że Radek 7000 ma bumpa. Jak to prawda i rzeczywiście będzie OpenGL wykorzystujący takie cuda jak mówisz to naprawdę będzie świetnie.

Kiedy to ten OS4 ma wyjść i ile to ta A1 kosztuje? Ufff... Muszę uważać, bo mam nadwyżkę oszczędności, a takie opowieści kuszą. Dam się skusić i znów pół życia przejdzie koło nosa...

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #66 wysłany: 2005-06-19 11:36 w odpowiedzi na komentarz #65

Mam rozumieć, że nowy Warp3D pozwoli na używanie bumpmappingu na Radeonie???

Masz rozumieć, że nowy Warp3D na Radeonie już pozwala na używanie bumpmappingu.

Nie wiedziałem, że Radek 7000 ma bumpa.

Wersja QuakeGL z obsługą bumpmappingu jest już od dwóch tygodni w testach. Po usunięciu drobnych błędów powinna wylądować na OS4 Depot.

Kiedy to ten OS4 ma wyjść i ile to ta A1 kosztuje?

AmigaOS 4 dla A1 jest dostępny od ponad roku. Model micro A1 kosztuje 3 tys. zł.

Muszę uważać, bo mam nadwyżkę oszczędności, a takie opowieści kuszą.

Po to są pieniądze, żeby je wydawać.

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #67 wysłany: 2005-06-19 15:53 w odpowiedzi na komentarz #62

<b>Co z tego, że karta gfx pozwala na narzucenie 8 tekstur na jednen polygon jak Warp3D czy Rave3D pozwalają tylko na multiteksturowanie z dwóch tekstur.</b> <p>Warp3D v51 pozwala użyć trzech tekstur na Radeonie.

Warp 3D 51. obsluguje multiteksturowanie wiec pozwala na tyle tekstur ile jednostek teksturujacych ma karta Radek 7000 ma 3 wiec na tyle naklada Warp 3D. Pozatym reszta mozliwosci jakie dodal nowy W3D pozwoli spokjnie przesniesc Quake 3 a co by nie mowic ten silnik potrfil naprawde sporo

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #68 wysłany: 2005-06-19 15:59 w odpowiedzi na komentarz #63

<b>Warp3D v51 pozwala użyć trzech tekstur na Radeonie.</b> <br><br> Oooo - fajnie. Nie wiedziałem. No to w takim razie jak zaczną wychodzić jakieś programy pod 3D to mogą wymagać Radeona. Do tej pory było na Amidze tak, że trzeba było mieć obojętne jaki akcelerator (tego co jest w CyberVision64 3D nie liczę), bo wszystkie miały takie same możliwości. Teraz właściciel Voodoo może się nieco zdziwić jak przeczyta wymagania gry/dema/programu. Będą też mieli problem programiści. Czy "olać" właścicieli Voodoo czy robić specjalne wersje dla tej karty i trzecią teksturę nakładać w kolejnym przebiegu (błe) lub może nie nakładać jej zupełnie w wersji dla Voodoo. <br> No ale uważam, że dobrze się dzieje. Jakby taki Radeon przyjął się jako standardowa karta 3D to byłoby fajnie. W końcu kosztuje to grosze, a jednak jest lepsze niż Voodoo. Prawdę mówiąc to nawet nie wiem o ile lepsze od Voodoo3 i czy lepsze niż Voodoo4 albo 5.

Nie bedzie problemu poprostu trzeba zaimplemntowac system efektow jak Quake 3 który dany efekt realizuje na zasadzie przejsc. Wtedy kazde przejsce jest realizowane przez inna jednostke TU. Jesli jest mniej jednostek niz przejsc wtedy dana gemoetrie renderujemy tyle razy ile przejsc za kazdym razem z innym efektem. Dzieki temu sprzet z mniejsza iloscia jednostek teksturujacych moze wykonac to co z wieksza lecz niestety wolnej.

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #69 wysłany: 2005-06-19 16:04

Prawda jest taka ze PC i max super sprzet rozleniwa programistow. Zobaczcie co nadal potrafia wycisnac z PS2 czy XBOXA mimo ze ten sprzet jest juz mocno zacofany. Przykladowo PS2 ma 32 MB ramu. Wiec nie przesadzajmy. Zgadzam sie spokojnie mogli wladowac R8500 do uA1 wtedy by nawet juz VS i PS byly ale co zrobic

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #70 wysłany: 2005-06-19 18:32 w odpowiedzi na komentarz #68

Masz racje - to spokojnie da sie robic w kilku przebiegach. Jednak mi to jakos tak nie za bardzo pasuje. To taaaka strata predkosci. Troche mnie trafia jak sobie pomysle, ze zamiast rysowac ten sam obiekt po raz kolejny (czyli nastepny przebieg) mozna byloby narysowac cos nowego. Nie jest to tak zupelnie 2 razy wolniej, bo wykorzystujac na przyklad VertexArray (ktore zapewne beda w tym OpenGL) drugie rysowanie odbywa sie juz szybciej, bo nie jest liczona po raz drugi gemetria tego obiektu.

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #71 wysłany: 2005-06-19 22:18 w odpowiedzi na komentarz #70

Kompatybilnosc zawsze kosztuje a system efektow to super sprawa strasznie mi sie podobalo to w quake 3 i nie zastanawiasz sie kto ma jaki sprzet. Pozatym wszytko zalezy od dobrej implementacji sterownikow i OpenGL Troche szkoda ze nie dali do uA1 R8500 bo karta mimo ze juz przestarzala w swiecie PC uA1 mogla by wystarczyc na dlugo, kwestia optymalizacji kodu. R8500 ma VS i PS.

Odpowiedz

eXec.pl

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: