Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2016-03-23 12:07, Autor: kr, Kategoria: Oprogramowanie, Liczba wyświetleń: 4483

A A A

Warp3D Nova od A-Eon Technology

Warp3D Nova od A-Eon Technology

Miesiąc temu Amigakit / A-Eon, poprzez forum AmigaWorld, zapowiedział nowe oprogramowanie związane z 3D. Oprogramowaniem tym okazało się być Warp3D Nova, oferujące pełne wsparcie dla Shaderów we wspieranych kartach graficznych. Dodatkowo firma informuje o współpracy z Danielem Muessenerem (GoldenCode.eu), który przygotuje wrapper OpenGL ES 2.0 na Warp3D Nova.

Tak wygląda AmigaOS4.1 działający z nowym Warp3D na Amidze One X1000:

Nowe funkcje Warp3D Nova to:

  • Współczesne API 3D oparte o shadery
  • Wsparcie dla shaderów: vertex i fragment, co przekłada się na swobodę generowania efektów graficznych, modeli oświetlenia czy transformacji geometrycznych.
  • Wsparcie sprzętowe dla TCL (Transformation, Clipping & Lighting (TCL)) poprzez shadery.
  • Shadery w standardzie SPIR-V, wraz z kompilatorem "GLSL do SPIR-V". Standard ten jest zgodny z niskopoziomowym API Vulcan ze świata PC.
  • Cały rendering odbywa się poprzez Vertex Buffer Objects (VBO), przechowywane w pamięci karty graficznej. Stan renderera również przechowywany jest w dedykowanych obiektach, a nie jako globalny kontekst dla całego urządzenia. Rozwiązuje to problemy m.in. z obsługą wielowątkowego renderingu.
  • Udostępniony zostanie SDK zawierający wszelkie niezbędne informacje by pisać własne aplikacje i gry.
  • Może być wykorzystywany razem z oryginalnym Warp3D oraz MiniGL.

Nazwa nawiązuje do rozwiązania proponowanego przez Hyperion w 2003, ale należy uznać to za zbieżność. Hans de Ruiter przekazał, że istnieją pewne nawiązania do założeń Hyperionu, ale projekt nie jest rozwinięciem / dokończeniem tamtego rozwiązania.

Warp3dNova

Minimalne wymagania to AmigaOS 4.1 Final Edition i karta graficzna Southern Island:

  • Radeon HD 7750-7970
  • Radeon R5 230/235/235x
  • Radeon R7 250x/265
  • Radeon R9 270/270x/280/280x
zobacz inne nasze wideo »

Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 9
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • b...b...
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • MaaG^dAMaaG^dA
dołącz do kanału »
SZAMAN
Redaktor

komentarz #1 wysłany: 2016-03-23 15:13

Hans - super robota.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #2 wysłany: 2016-03-23 15:50

Takie doprecyzowanie z wiki:

"OpenGL ES jest oficjalnym API dla grafiki 3D w systemach Symbian, Android i iOS, Osobną implementacją API OpenGL ES jest WebGL wykorzystywany w przeglądarkach internetowych kompatybilnych z HTML 5."

Czyli ES to taki mobilny OpenGL.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: 2016-03-23 18:54 w odpowiedzi na komentarz #2

Tak, OpenGL ES jest wersją mobilną OpenGL. Ale nie znaczy to, że jest jakoś znacząco ograniczona. Z OpenGL ES wyleciało kilka bardzo starych funkcji z czasów początków OpenGL 1.x. Na przykład nie ma już rysowania przy pomocy glBegin/glEnd, które w "dużym" OpenGL od lat jest "deprecated" ale jednak ciągle chyba jest. I bardzo dobrze, bo za używanie tych funkcji powinno się karać.
Generalnie fakt, że jest to "ES" na pewno nie jest powodem do wstydu. Wystarczy popatrzeć co się dzieje na najnowszych urządzeniach z iOS czy Android. Można tam zrobić dosłownie wszystko, a przecież jest to OpenGL ES (zakładam, że na iOS nie ma jeszcze zbyt wielu rzeczy pisanych przy użyciu Metal - nowego applowego API 3D).

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #4 wysłany: 2016-03-23 20:37 w odpowiedzi na komentarz #3

A czy wersja ES 2.0 to starość/nowość? Jak to wygląda?

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2016-03-23 21:35 w odpowiedzi na komentarz #4

No tak wygląda:
https://www.khronos.org/opengles/
2007 r. z tym że ciągle jest w użyciu.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2016-03-24 21:34 w odpowiedzi na komentarz #4

OpenGL ES 2.0 istnieje już dosyć długo. W tej chwili jest OpenGL ES 3.1. Ale ja bym się zupełnie tym nie martwił. Ważne, że to jest wersja 2.0, a nie 1.x. 2.0 należy już do aktualnej epoki i w nim pisze się już tak "dzisiejszo". Wielkim problemem było przejście z 1.x na 2.x. Dalej to już jest kontynuacja rewolucji jaką wprowadza 2.0, czyli programowanie shaderów. Moim zdaniem jak ktoś chce coś zrobić to i na 1.1 zrobi. A jak ma 2.0 to już zupełnie nie powinien marudzić. To, że 2.0 pojawia się na AmigaOS4 jest (według mnie) wielkim krokiem. To jest coś na miarę pojawienia się StormMESA czy MiniGL na Amigi z PowerPC i Permedią.

Odpowiedz

Discord
Online: 9
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • b...b...
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • MaaG^dAMaaG^dA
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę