Nasze logo
Hyperion Entertainment: Leuven, Belgia, 21 stycznia 2002  


Pozwólcie, że zacznę od życzeń - wszystkiego najlepszego dla społeczności amigowej w 2002 roku!

Jak wiecie, pierwszego listopada zeszłego roku fima Hyperion Entertainment podpisała z Amiga Inc. porozumienie licencyjne na produkcję systemu AmigaOS 4.0 dla systemów opartych na PPC.

Od czasu mojego wystąpienia na targach w Kolonii w dniach 17-18 listopada ubiegłego roku, poczyniliśmy poważne postępy, o których chciałbym Was teraz poinformować.

Niektórzy z Was wyrazili swoją dezaprobatę z powodu braku postępów w pracach nad AmigaOS 4.0. Mam nadzieję, że zrozumiecie nas i to, że byliśmy niezwykle zajęci, nawet w czasie wakacji, aby dać Wam najbardziej ambitne uaktualnienie dla Waszego systemu od czasu AmigaOS 3.0.

Wiem teraz, że wielu z Was jest sceptycznie nastawionych z powodu zasięgu projektu i dlatego, że podobne obietnice bywały już składane w przeszłości.

Tym ludziom chciałbym przypomnieć, że Hyperion Entertainment nie podpisuje kontraktów na próżno i że mamy bogate doświadczenie i osiągnięcia w dziedzinie realizacji podobnych zadań dla Windows, Maca, Linuksa, Amigi i AmigaDE/Elate.

Zebraliśmy imponujący zespół składający się z 25 osób odpowiedzialnych za powstanie AmigaOS 3.5 i 3.9, dodając do niego jeszcze kilku innych znanych i szanowanych amigowych programistów.

Jest mi niezmiernie miło poinformować, że Dave Haynie zgodził się być naszym konsultantem technicznym.

Trudno byłoby znaleźć bardziej doświadczoną ekipę do tego zadania!

Lista przewidywanych możliwości w AmigaOS 4.0 została już prawie całkowicie zrealizowana.

Nie możemy zagwarantować, że każda z nich będzie dostępna w pierwszym wydaniu, ale wszystkie zobowiązujemy się ostatecznie Wam dostarczyć.

Zauważycie również, że po raz pierwszy od wielu, wielu lat wiele istotnej pracy włożono w odnowienie Intuition, jednego z podstawowych elementów AmigaOS. Natywna wersja Intuition dla PPC przyczyni się znacznie do wzrostu prędkości działania całego systemu.

Zamierzamy wydać AmigaOS 4.0 jako system wczytywany głównie z dysku, albo przynajmniej częściowo z dysku, a częściowo z flashROMu - nawet w obecnych Amigach. Więcej o tym później.

Zamierzamy również skonstruować system tak, aby można go było zainstalować od zera z płyty CD, bez konieczności instalacji wcześniejszych wersji.

Ponieważ wzięliśmy na siebie większość prac (Intuition, itp.) i zaimplementowaliśmy w AmigaOS 4.0 większość tego, co planowaliśmy dla AmigaOS 4.2, oznacza to nieuchronnie przesunięcie początkowego lutowego terminu wydania. Mamy jednak nadzieję, że oczekiwany rezultat będzie bardziej technologicznie satysfakcjonujący.

Z końcem stycznia mam nadzieję zakończyć większość prac prawnych związanych z AmigaOS 4.0, co pozwoli mi bardziej regularnie dostarczać Wam informacji o nim.

Wiem dobrze, że Wasza cierpliwość została już nad miarę przetestowana w ciągu ostatnich lat i rozumiem Waszą niecierpliwość, a nawet sceptycyzm. Mogę Was jednak zapewnić, że AmigaOS jest w dobrych rękach i że dostarczymy go Wam.

Na zakończenie, chciałbym zaprosić wszystkich, którzy (z powodu zrozumiałej frustracji związanej z wyrzeczeniem się systemu przez jego byłych właścicieli) zdecydowali się wziąć sprawy w swoje ręce, aby pracowali z nami, a nie przeciwko nam.

mgr Ben Hermans,
partner zarządu firmy Hyperion Entertainment



Tymczasowe zestawienie cech systemu AmigaOS 4

kernel Exec Second Generation (Exec SG)

Kernel systemu AmigaOS napisany jest w asemblerze procesora 68k, obecnie przepisujemy go w C dodając nowe funkcje. W obecnych planach mamy:

  • Hardware abstraction layer
  • pamięć wirtualną
  • nowy interfejs bibliotek
  • śledzenie zasobów
  • opcjonalna ochrona pamięci
  • kompatybilność z kernelem WarpOS

emulator procesora 68k z "Just in Time"

stos TCP/IP w natywnej wersji dla PPC

  • jako pojedyńcza biblioteka
  • kompatybilny ze standardową biblioteką bsdsocket
  • rozszerzone środowisko programisty, pozwalające na pełniejszą kontrolę wewnętrznych mechanizmów i konfiguracji
  • wbudowany klient DHCP (np. dla modemów kablowych)
  • filtrowanie adresów IP i translacja adresow sieciowych
  • sterowniki dla asynchronicznego PPP (dial-up) i PPP przez Ethernet (dla modemów ADSL i kablowych)
  • AmiSSL V2.0

system plików FFS2 w natywnej wersji dla PPC

FFS2 przepisany w C, w pełni kompatybilny z Fast File Systemem. Współpraca z dyskami powyżej 4 GB oraz możliwość używania nazw plików i katalogów do 108 znaków.

Oprogramowanie do naprawiania struktury dysków, odzyskiwanie skasowanych plików, opcja odformatowania, itp.

System RTG

System graficzny (RTG) w wersji dla PPC bazujący na systemie Picasso96 v3. Planowane są sterowniki do kart graficznych Zorro II/III, jak również do kart opartych na układach Permedia 2/3, Vooddo 3, Matrox G450/G550 oraz ATI Radeon.

Biblioteka layers.library w natywnej wersji dla PPC

Warp3D

Warp3D, niskopoziomowe 3D API w nowej wersji, dostępne obecnie dla klasycznej Amigi oraz dla AmigaDE. W planach sterowniki do kart Permedia 2/3, Voodoo 3, Matrox G450/G550 i ATI Radeon.

OpenGL 1.3 (Mesa 4.0)

OpenGL jest wieloplatformowym (Mac, Linux, Windows, AmigaDE) API dla grafiki 3D opracowanym przez firmę Silicon Graphics. Wsparcie dla OpenGL będzie zapewnione poprzez port dostępnego na zasadach open source projektu Mesa w wersji 4.0

System RTA

System dźwiękowy (RTA) umożliwiający podłączenie kart dźwiękowych PCI i Zorro II. Zostanie wykorzystany system AHI w wersji PPC napisany przez Marcina Bloma. Oprócz sterowników do kart Zorro będą dołączone sterowniki do kart Soundblaster 128 i Live (układ EMU10K1)

Intuition i Reaction w natywnych wersjach

Reaction to GUI zbudowane w oparciu o BOOPSI, wprowadzone w systemie 3.5. Dodane zostaną możliwości zmiany ustawień GUI przez użytkownika. Ponadto:

  • wsparcie dla Drag&Drop
  • nowy wygląd gadżetów nieaktywnych

Biblioteka Intuition będzie obsługiwała:

  • nowe pisaki typu DrawInfo
  • rozszerzalne ramki okien
  • gadżety systemowe dostosowujące się do rozdzielczości
  • wybieralne style dla gadżetów okien i ramek 3D z obsługą zewnętrznych rozszerzeń
  • konfigurowalny wygląd gadżetów proporcjonalnych
  • nowy wygląd ("wciśnięte" 3D) dla gadżetów wyłączonych
  • rozszerzenie Gad-Tools ("wyskakujące" gadżety cykliczne, itp.)
  • pełna kontrola użytkownika nad paletą Workbencha

Sterowniki SCSI dla kontrolerów SCRIPTS

WarpInput

WarpInput API to robocza nazwa interfejsu obsługującego urządzenia wejścia, takie jak: klawiatury, myszy, joysticki (analogowe i cyfrowe), trackballe, joypady konsoli Playstation

mimalna obsługa USB

Nowa wersja programu HDToolbox

Obsługa fontów w formatach TrueType/OpenType



tłumaczenie Grzegorz Juraszek dla magazynu eXec