Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2018-09-03 14:52, Autor: redakcja, Kategoria: Oprogramowanie, Liczba wyświetleń: 6501

A A A

Friend OS - pierwszy rzut okiem

Friend OS - pierwszy rzut okiem

Marcin "Piana" Pianka opisuje swoje pierwsze spotkanie z systemem Friend OS, który posiada amigowe akcenty: Zdaję sobie doskonale sprawę, że to projekt długofalowy a plany deweloperskie sięgają kilku lat naprzód. Ponieważ jednak dostaliśmy publiczną wersję, zatem norweska firma chce nam coś pokazać. System nieoficjalnie nawiązuje do Amiga OS i chociażby z tego powodu warto przynajmniej sprawdzić jak on działa.


Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 8
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • PatuPatu
  • spazmaspazma
dołącz do kanału »
SZAMAN
Redaktor

komentarz #1 wysłany: 2018-09-03 15:06

Muszę niestety/stety przyznać, że głównie dlatego, że moje komputerowe "życie" (zawód) opiera się o przeglądarkę to zdarzają się tygodnie, że jestem pod Friendem dłużej niż pod AmigaOS/MOSem. Takie niestety mamy czasy i ten nowy system dokładnie to rozumie. Podoba mi się, choć tak jak pisze Piana dużo pracy jeszcze przed nimi, aby można było z tego normalnie korzystać.

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2018-09-03 15:41

Brakło mi w recenzji wielu rzeczy. Przykładowo jest o akcentach amigowych, ale nie jest uwypuklone w tekście że okno zamyka się w lewym górnym rogu, że belka jest ściągana jak w Workbenchu. Z paskiem Start - on nie musi być na dole, ja mam po prawej stronie. Zresztą przez długi czas nie było w systemie menu Start, był "amigowy" dok (i nadal jest).
Pomijając akcenty amigowe - nie ma ani słowa o tym czym ten system ma być. Nie ma o kryptowalucie, o handlu usługami między użytkownikami. Nie pokazano żadnej wartościowej aplikacji.
Tutaj moja recenzja wersji beta, jest wiele różnic.
Tekst nie jest zły, ale opierając się tylko na nim czytelnik nie dostrzeże w tym produktu dla siebie,

Odpowiedz

Piana
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2018-09-03 17:30 w odpowiedzi na komentarz #2

Miejsce zamykania okna można sobie w parametrach. A co do przyszłości - to miał by rzut oka na system. Skoro patrzę na system, to opisuję to, co jest. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ktoś zaangażowany w projekt opisał co będzie już niedługo. A czytelników oczywiście zachęcam do własnoręcznego sprawdzenia.

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2018-09-03 18:11 w odpowiedzi na komentarz #3

Kryptowaluta jest istotnym elementem. Poza tym chyba nikt nie myśli, że te serwery będą utrzymywały się za darmo. Idea sprzedawania sobie programów, czy nawet miejsca w chmurze, jest istotną częścią. Ja nie jestem zaangażowany w projekt, chociaż chciałem być betatesterem, może widzę więcej. Są istotne braki, np. czat wymaga poprawy.
Ja również zachęcam do własnego sprawdzenia.
Czekam na kolejne artykuły, niekoniecznie o Friendzie

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2018-09-04 08:16 w odpowiedzi na komentarz #1

A co robisz pod Friend OS? Działą na tym amigowe oprogramowanie?

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #6 wysłany: 2018-09-04 21:48 w odpowiedzi na komentarz #5

Nie działa, a robie to samo co i na amigowych systemach - przestawiam ikonki i zmieniam wygląd blatu. Swoją drogą mogłby dla Frienda powstać UAE - chyba jest już implematacja w Javascripcie, więc powinno się to ładnie odpalić...

Odpowiedz

Piana
Redaktor

komentarz #7 wysłany: 2018-09-04 21:57 w odpowiedzi na komentarz #6

Nazywa się UAE.js. A działa... tak sobie. Można sprawdzić np. w Amibian.js. Co się zaś tyczy Frienda, to poza napisaniem tekstu, pogadania ze znajomymi z tego systemu i pograniem w proste gry niewiele można zrobić.

Odpowiedz

Paweł Stefański
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2018-09-04 22:33 w odpowiedzi na komentarz #7

I tak i nie.
Tekst twoj przeczytal (tlumaczenie google) glowny tworca systemu Hogne i mozna nawet powiedziec ze sie z Toba zgadza w wiekszosci aspektow. Tak wiec wiemy o zgloszonych bledach/niedorobkach i naprawiamy je tyle ze oprocz tego mamy cos jeszcze w zanadrzu. Jezeli masz chwile warto obejrzec Francois w akcji: TU LINK. Jak chcesz wiecej informacji pytaj, sluze informacja.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2018-09-05 08:25 w odpowiedzi na komentarz #6

"Nie działa"
Czyli taka ciekawostka na dwie minuty. Jak będzie dobra emulacja, to będzie miało to większy sens

Odpowiedz

philipo
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: 2018-09-05 09:09 w odpowiedzi na komentarz #9

Nie wydaje mi się, żeby głównym celem Friend OS było uruchamianie amigowego softu.

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #11 wysłany: 2018-09-05 09:18 w odpowiedzi na komentarz #10

Więc jaki jest cel? Zamykanie okienek z lewej strony i opuszczanie górnej belki?

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2018-09-05 10:15 w odpowiedzi na komentarz #11

Na każdym NORMALNYM portalu, ale to powtarzam NORMALNYM, pisanie postów w celu irytowania innych użytkowników jest nagradzane banem. Dlatego na execu jest jak jest i poza kilka osób komentujących nigdy nie wyrośnie.

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #13 wysłany: 2018-09-05 10:24 w odpowiedzi na komentarz #10

Jest współczesnym systemem i nie musi niczego udawać czy do czegoś się upodabniać. Nawiązania (podobieństwa) wynikają z tego, że współtworzą go amigowcy. A wizja systemu w sieci jest w świecie Amigi bardzo stara. Wystarczy wspomnieć (żeby nie wyciągać Amiga Anywhere) "Internet X" Carla Sassenratha. To było w 2001 r. Temat był opisywany dawno, dla przypomnienia tutaj opisałem w sekcji artykułu "Czym jest REBOL"; są tam też zrzuty z IOS (internetowego systemu operacyjnego).

Odpowiedz

parallax Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #14 wysłany: 2018-09-05 10:30 w odpowiedzi na komentarz #13

Aha, czyli nie ma to być alternatywa dla AmigaOS Więc dla mnie kompletnie nieinteresujące to friend OS Tego typu podobnych ala systemików pełno jest w sieci.

Odpowiedz

Klemens Kos Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2018-09-06 07:12

Pójdzie mi to na i7-8700K ?

Odpowiedz

Paweł Stefański
Czytelnik

komentarz #16 wysłany: 2018-09-06 09:34 w odpowiedzi na komentarz #14

Nie, to nie jest alternatywa dla AmigaOS.
Ok wyglada na to ze to nie jest dla Ciebie.
Nie, nie ma tego masowo w sieci. W sieci w roznych miejscach sa co najwyzej jakies kawalki ale nie ma tego w jednym miejscu.

Odpowiedz

Paweł Stefański
Czytelnik

komentarz #17 wysłany: 2018-09-06 09:35 w odpowiedzi na komentarz #15

To ruszy na wszystkim na czym ruszy w miare nowa przegladarka.
Oczywiscie docelowy model jest taki by kazdy mial u siebie swoj lokalny serwer a na to to starczy i coreduo/i3/rpi/etc.

Odpowiedz

Piana
Redaktor

komentarz #18 wysłany: 2018-09-06 19:12 w odpowiedzi na komentarz #8

Fiu, fiu! Ale mnie zaszczyt kopnął. Tak myślę, że za jakiś czas (pół roku, rok) wrócę do Frienda i wówczas zobaczę na ile jest to produkt dojrzały. W chwili obecnej to nie jest na pewno beta, ale też trudno uznać za produkt pełnowartościowy.

Odpowiedz

Paweł Stefański
Czytelnik

komentarz #19 wysłany: 2018-09-06 22:49 w odpowiedzi na komentarz #18

Nie wiem czy pisalem gdzies, obejrzyj sobie to:
https://www.facebook.com/restationco/videos/249263362586067/
To pokazuje ze jest cos wiecej niz to co jest dostepne na serwerach.

Odpowiedz

Piana
Redaktor

komentarz #20 wysłany: 2018-09-07 08:34 w odpowiedzi na komentarz #19

Tak, widziałem i ten z Warszawy też. Problem w tym, że ciężko coś opisywać, czego się nie widziało na własne oczy...

Odpowiedz

Adam Wakierowski
Czytelnik

komentarz #21 wysłany: 2018-09-08 20:24

Przeczytałem recenzje. Amigowych akcentów nie zauważyłem za dużo. Czy na Execu będą recenzje innych systemów operacyjnych czy tylko FriendOS ma ten zaszczyt?

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #22 wysłany: 2018-09-08 22:16 w odpowiedzi na komentarz #21

Będzie - a w sumie to już wystartowała, recenzja MorphOSa, szczegółowe porównanie z AmigaOS 4 na punkty. Poza tym nie przewidujemy opisywania innych systemów operacyjnych niż kolejne aktualizacje AmigaOS/ES. Tekst o FriendOS można potraktować na zasadzie ciekawostki z normalnego, nieamigowego świata. Takie teksty "spoza" zawsze się u nas pojawiały.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #23 wysłany: 2018-12-26 19:03

Zastanawiam się skąd we FriendOS pomysł na skróty z klawiszem Alt. Przecież na wszystkich platformach z Altem uzyskuje się znaki diakrytyczne i wiadomo było, że to będzie kolidowało (choćby ten Alt+E). To pewnie jest proste do zmiany ale jednak dziwię się, że domyślnie tak to zostało ustawione.

Pulpit jest ładny, ale jakby rodem sprzed dwudziestu laty. Nie oczekuję wodotrysków, ale ascetyczne wrażenia to też nie do końca jest to, co tygrysy lubią najbardziej.

Serio? Ja bym powiedział raczej, że prostota, minimalizm i ascetyczny wygląd to jest domena właśnie 2018 roku. To właśnie 20 lat temu wszędzie starano się robić wszystko "nadziubane", wszystko musiało błyszczeć, wszędzie były oświetlenia, przyciski wypukłe. Świat zdobywały takie interfejsy na applowy Aqua, pojawił się nowy wygląd w Windows XP, a w AmigaOS mieliśmy ikonki "pixel-perfect". Teraz panuje epoka minimalizmu (płaski interface w iOS 7+, Material Design w Android, kafelki Windows Phone, Windows 8, Windows 10, coraz bardziej płaski inteface macOS).

Odpowiedz

Discord
Online: 8
  • CizarCizar
  • HengHeng
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • PatuPatu
  • spazmaspazma
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę