eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

sobota, 25. stycznia, 2020, 11:53

Dodano: 2019-12-26 19:56, Autor: st, Kategoria: Oprogramowanie, Liczba wyświetleń: 1649

A A A

Irrlicht Engine 1.8.4

Odtwarzaj wideo

Irrlicht to silnik graficzny w C++ rozpowszechniany na licencji open source. Obsługuje wiele systemów operacyjnych, jest znany ze swojej szybkości, możliwości 3D oraz prostoty w nauce. Zawiera zestaw mechanizmów pozwalających tworzyć własne interfejsy użytkownika i obsługiwać niestandardowe funkcjonalności w grach.

Biblioteka obsługuje import popularnych formatów, takich jak pliki obiektowe Maya, 3D Studio, Milkshape, pliki poziomów Quake 3 i obiektów Quake 2, jak również obiektów DirectX. Import nie ogranicza się tylko do obiektów trójwymiarowych, znacznie dłuższa jest lista formatów tekstur obsługiwanych przez bibliotekę.

Wersję 1.8.4 silnika z 2016 roku dla AmigaOS 4 (wymagania: ogles2.library, warp3dnova i RadeonHD) przeportował kas1e, trwają prace nad wersją 1.9.0 - jak tylko zostanie ukończona kas1e także ją dla Amigi skompiluje.

Dostępna jest także wersja MINI - sama biblioteka newlib z plikami nagłówkowymi dla amigowego SDK, aby od razu rozpocząć pisanie gier.

zobacz inne nasze wideo »
Irrlicht Engine 1.8.4

Dodaj komentarz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #1 wysłany: 2019-12-26 23:13

Wreszcie coś sensownego wyszło na AmigaOS 4 - dodałem ten port silnika oczywiście do katalogu z oprogramowaniem. Nic tylko mieć trochę czasu i dłubać sobie jakąś gierkę.

Odpowiedz

KM/Ender
Krzysztof Michalak
Czytelnik Inny

komentarz #2 wysłany: 2019-12-26 23:23 w odpowiedzi na komentarz #1

Przeportował czy jest w trakcie? Faktycznie taki news to spory plusik na koniec roku (jeśli port skończony). Gratulacje dla fanów AOS 4.x.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2019-12-26 23:42 w odpowiedzi na komentarz #2

Przeportował bo dwie gry wyszły pod to - jutro wrzucę o nich newsa, bo dzisiaj już późno...

Odpowiedz

Kaso Kreakovich
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2019-12-26 23:50 w odpowiedzi na komentarz #2

@Krzysztof
Yes, the port is done fully, with all big-endian changes and stuff. There is a video of it in action on my x5000 :

https://youtu.be/uZiJCSJjm7o

Start from 1:25 to see actual examples that come with the Irrlicht engine itself.

@SZAMAN
That even not 2, but 3 games used it H-Craft Championship, Night Of The Zombies and new SuperTuxKart

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #5 wysłany: 2019-12-27 12:41

Dodałem do newsa materiał wideo z demonstracją możliwości silnika pod OS4. Jest tylko mały problem - w tym wideo kas1e użył muzyki Stinga, oglądajcie więc szybko, bo automatyka YT pewnie upomni się o prawa autorskie za jakiś czas.

Odpowiedz

KM/Ender
Krzysztof Michalak
Czytelnik Inny

komentarz #6 wysłany: 2019-12-27 14:15 w odpowiedzi na komentarz #4

Beautiful, congratulations.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2019-12-27 15:53

No brawo! To całkiem znany i podobno niezły (jak na OpenSource) silnik. Ja znam go głównie z tego, że dawniej ludzie piszący własne silniki na forum warsztat.gd zerkali do jego źródeł żeby zobaczyć jak coś jest zrobione. Gdy wywiązywała się jakaś dyskusja to często ktoś odsyłał do źródeł tego silnika. Ale dawno (ze 3 lata) już nie widziałem żeby ktoś wspomniał o Irrlicht.

Ludziom narzekającym na brak narzędzi ten silnik trochę wytrącił argument z dłoni. Jeżeli ktoś (nie ja) uważał, że potrzebny jest jakiś dorosły silnik żeby coś zrobić to teraz nie ma wymówki. Ale jakoś nie widzę jak nagle w związku z tym organizuje się kilka grup ludzi, którzy przez najbliższe np. 20 miesięcy będą robiły duże gry. Myślę, że problem tkwi nie w braku takich narzędzi tylko w braku cierpliwości, motywacji i czasu jaki można poświęcić na hobby. Środowisko amigowe (każde odgałęzienie) nie jest już w stanie zrobić nic dużego. Mniejsze produkcje tak, większe nie.

Odpowiedz

KM/Ender
Krzysztof Michalak
Czytelnik Inny

komentarz #8 wysłany: 2019-12-29 19:26

To teraz przydałby się tutorial jak ustawić sobie cross-compilacje na np. codeblock i jak używać Irrlicht na AmigaOS 4.x.

Odpowiedz

maka
Marcin Szmolda
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2020-01-01 11:37 w odpowiedzi na komentarz #8

Wszystkiego najlepszego w 2020, przy okazji zajrzałem na forum wildfire games którzy tworzą 0AD rts na różne platformy i tam są raporty co jakiś czas wolontariuszy którzy rozwijaja tą darmową gre, jet to ciekawe, czy podobne coś występuje w świecie amigowym??

Odpowiedz

maka
Marcin Szmolda
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: 2020-01-01 11:39 w odpowiedzi na komentarz #9

https://wildfiregames.com/forum/index.php?/topic/27000-0-ad-development-report-may-%C2%A0august-2019/

Odpowiedz

maka
Marcin Szmolda
Czytelnik

komentarz #11 wysłany: 2020-01-01 11:59 w odpowiedzi na komentarz #10

a tu składka na 4 gry tez ciekawe..
http://osnews.pl/4-gry-przechodza-na-opensource/

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2020-01-01 14:01 w odpowiedzi na komentarz #8

przydałby się tutorial jak ustawić sobie cross-compilacje


A nie będzie lepsza zabawa i satysfakcja z pisania tego na maszynie z AmigaOS4? Ja gdy tylko mogę to piszę we Flow Studio pod MorphOS. Radochę mam z tego sporą. Jeżeli nie mogę (bo jestem poza domem albo potrzebuję np. sprawnie działającego debuggera) to klepię pod najnowszym Xcode na macOS. Tylko tutaj nie ma żadnej cross-kompilacji tylko po prostu buduję wersję, która uruchamia się pod macOS.

Tak często słyszę, że nie ma powodu żeby odpalać komputery z AmigaOS4 czy MorphOS. No to właśnie jest świetny powód. G4 radzi sobie świetnie, nawet 1GB RAM spokojnie wystarcza, rozdzielczość ekranu bliska w poziomie 2000px pozwala na wygodną edycję źródeł, akceleracja 3D działa fajnie. Flow Studio (jak na amigowe warunki) jest świetne, pod AmigaOS4 też coś tam jest sensownego. GCC mamy nawet w najnowszej wersji 9.
Tylko nie wiem jak z tym RAMem gdy się używa takich tworów jak ten Irrlicht. Silniki z racji swojej uniwersalności mogą nie zwracać uwagi na coś takiego jak granice pamięci. No ale do projektów jakie jesteśmy w stanie ogarnąć (średnio złożone gry indie) myślę, że spokojnie wystarczy.

Nic tylko robić, bawić się, cieszyć. Nie czekać na żadne Tabory, nie planować, nie gdybać co by było. Niech się tam kolejne wersje systemu spóźniają, niech się Cloanto z Hyperionem sądzi. Nie warto się tym interesować. W końcu i tak samo to się jakoś rozwiąże. Mamy za dużo lat żeby marnować na to czas. Trzeba się bawić tym co mamy. A mamy wystarczająco.

Odpowiedz

AmigaIsDead
Czytelnik

komentarz #13 wysłany: 2020-01-01 15:50 w odpowiedzi na komentarz #12

Nic tylko robić, bawić się, cieszyć. Nie czekać na żadne Tabory, nie planować, nie gdybać co by było. Niech się tam kolejne wersje systemu spóźniają, niech się Cloanto z Hyperionem sądzi. Nie warto się tym interesować. W końcu i tak samo to się jakoś rozwiąże. Mamy za dużo lat żeby marnować na to czas. Trzeba się bawić tym co mamy. A mamy wystarczająco.

Święte słowa!

Znacie jakieś inne silniki do robienia gier na OS4? Na depocie widzę Allegro, ale jakaś stara wersja, z 2009.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #14 wysłany: 2020-01-01 21:01 w odpowiedzi na komentarz #13

Jakiś czas temu kombinowaliśmy na czacie eXeca, aby po prostu kompilować np. taką prostą grę w SDL (open source) jak SuperTux z innymi (swoimi) grafikami. Nawet coś tam dłubałem w tym kierunku, aby się ogarnąć z GCC, ale oczywiście czasu nie mam na hobby, więc pomysł umarł.

Kolejnym etapem miało być już napisanie czegoś prymitywnego, ale własnego w SDLu - chciałem zrobić strzelanie do baloników dla niepełnosprawnego syna.

Ogólnie jakbym miał kiedyś czas na takie hobby to bym takie jak wyżej dwa proste kroki na początku właśnie uczynił.

Odpowiedz

AmigaIsDead
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2020-01-04 16:19 w odpowiedzi na komentarz #14

Tak mnie zastanawia... czym różni się np. Allegro od SDL? Tzn. gdybym chciał napisać prostą grę 2D na kilka platform (np. OS4, Windows, może inne), to co lepiej wybrać?

Odpowiedz

AmigaOS.pl
Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: