O systemie AmigaOS 4 piszemy bardzo często, przeważnie w dobrym tonie, chwaląc przy tym firmę Hyperion za pracę jaką wykonuje. Nie inaczej będzie przy opisie SDK. Trudno, pewnie znowu narażę się osobom, które nie cierpią wychwalania Amigi i jej systemu, ale ciężko inaczej pisać o najnowszym SDK.
Najnowsza wersja pakietu SDK dla systemu AmigaOS dostępna jest (pobierz) na serwerze firmy Hyperion. Historię wydań systemu AmigaOS oraz pakietu developerskiego znajdziesz na stronie: Historia.
Instalacja
Plik ze spakowanym archiwum zawierającym SDK w wersji 51.15 ma wielkość 100 MB. Już samo to robi wrażenie, ale nie w wielkości tkwi siła całego pakietu. Przede wszystkim należy pochwalić sposób instalacji. Ponownie wykorzystano narzędzie "Setup Tool", o którym wspominaliśmy na łamach eXeca opisując trzecią aktualizację systemu. Zobaczmy jak to się sprawdza w przypadku SDK.
Zaczynamy instalację
Na początek nie zaszkodzi zapoznać się z krótkim wprowadzeniem do nowego SDK
Po kliknięciu na ikonkę "Install SDK" przywita nas systemowy Setup Tool
Wybieramy interesujące nas elementy
Resztę zrobi za nas komputer
Instalacja SDK zakończona, możemy zacząć pisać programy dla AmigaOS
Tyle sam proces instalacji. Łatwiej już chyba nie można. Jeśli wszystko poszło jak należy w systemie znajdziecie zainstalowany kompilator GCC gotowy do działania.
A we wskazanym podczas instalacji miejscu następujące podkatalogi:
- Documentation - katalog zawiera różnego rodzaju dokumentację: pliki AutoDoc, dokumentację do kompilatorów i programów dołączonych do SDK.
- Examples - posortowane tematycznie przykładowe kody źródłowe programów dla AmigaOS 4.0.
- gcc - katalog zawiera kompilator C/C++. Obecnie jest to GCC w wersji 3.4.4, w chwili przygotowywania SDK dostępna była wersjia 4.0.1, ale ze względu na wewnętrzny błąd kompilatora powodujący nie pełną funkcjonalność dla języka C++ pozostawiono starszą wersję. Katalog gcc został przygotowany w formie "bezobsługowej", co oznacza, że będzie go można podmienić nowszą wersją, jeśli taka będzie dostępna.
- Include - katalog zawiera pliki nagłówkowe, podobnie jak katalog gcc nie powinien być modyfikowany.
- Local - katalog przewidziany na dodatkowe pliki modyfikujące gcc lub inkludy.
- vbcc - zawiera kompilator VBCC ANSI C przygotowany przez Franka Wille'a i Volkera Barhelmanna.
- Contrib - zawiera wszelkie dodatki dołączone do SDK.
Dodatki
Wsród dodatków, jakie można zainstalować z najnowszym SDK znajdziecie:
- kody źródłowe bibliotek CLIB2, libraauto, libauto
- Coreutils 5.2.1 - zestaw najczęściej używanych komend z Unixa, typu ls, mv, rm
- abs-shell - port pdksh
- threads.library - implementacja wątków standardu POSIX
- AHI developers files
- libvorbis 1.0.1 - źródła i pliki wykonywalne
- libogg 1.1.2 - źródła i pliki wykonywalne
- BZIP2
- Flex 2.5.4a
- GLIB
- Indent
- JPEG-6
- LibPNG
- PKGConfig
- MiniGL - implementacja OpenGL używająca Warp3D
- OpenAL - tworzenie dźwięku 3D
- libSDL
- smpeg
- SDL mixer
- SED - edytor
- ZLIB
- Pawk - implementacja języka AWK
- STLPort 4.6.2 - implementacja Standard Template Library
- SDI 1.6
- libiconv - konwersja zestawów znaków
- gettext
ADTools
Kompilatory, debuger i narzędzia wchodzące w skład najnowszego systemowego SDK, które są oparte na zasadach open source zostały powiązane z projektem ADTools. Jeśli potrzebujecie kodów źródłowych do któregokolwiek z tych programów kierujcie się na stronę wymienionego projektu.
Zakończenie
Profesjonalnie przygotowane SDK powinno znaleźć odzwierciedlenie w nowych programach tworzonych dla Amigi. Jest to jedna z tych części systemu, która może wydawać się mało atrakcyjna dla przeciętnego użytkownika, jednakże jest niezmiernie ważna. Bez porządnego SDK, dobrej dokumentacji, wyboru narzędzi programistycznych nie będzie długo oczekiwanych nowych gier i programów.