Dobry wieczór. Pierwszy raz się zdarzy że zrecenzuję grę po raz drugi. Grą tą jest F29 Retaliator - recenzowałem tę pozycję już dla C&A Fan.
Scenariusz
Nowa śmiercionośna generacja myśliwców przyjmuje swój ostateczny kształt w głębi amerykańskiego zachodu. Nowoczesny myśliwiec taktyczny - Advanced Tactical Fighter F22 i Forward Steps Wings (FSW) F29. Niosą one wrogom tylko jedną wieść, iż Mściciele wkroczyli do akcji, niosąc śmierć i zniszczenie, a ich broń jest na miarę 21-go wieku. Nowa generacja pilotów została specjalnie przeszkolona by móc w pełni wykorzystywać możliwości stwarzane przez najnowocześniejszą elektronikę pokładową i broń. Każdy z pilotów podczas odprawy otrzymał niebezpieczne zadanie - przelecieć wśród mrowia nieprzyjacielskich pocisków ziemia - powietrze, zniszczyć umieszczone na samolotach systemy wczesnego ostrzegania i radary wroga, uderzyć na bazy wojskowe i połączenia komunikacyjne oraz zakłócić nieprzyjacielskie działania ofensywne zanim osiągną terytorium sojuszników. Począwszy od "Godziny Zero", bazy usytuowane na linii frontu będą pod stałym ostrzałem z powietrza i staną się celem pocisków rakietowych. Perspektywy są niewesołe - aby przetrwać i zwyciężyć musisz za każdy stracony samolot zniszczyć co najmniej cztery maszyny wroga. Jesteś jednym z tych pilotów. Jesteś jednym z elity. Jesteś mścicielem.
Jak niektórzy się domyślają mamy do czynienia z zimną wojną i jej okolicami.
Wpisujemy swoje imię, wybieramy stopień wojskowy, który w tym wypadku jest także wyborem stopnia trudności, zatwierdzamy to wszystko i wybieramy sobie jeden z czterech scenariuszy tj. Arizonę, Pacyfik, Bliski Wschód lub Europę. Na początku proponuję Arizonę, gdzie będziemy mogli potrenować.
Gdy już tego dokonamy będziemy mogli:
- wybrać samolot (Select Plane) F29 lub F22,
- wybrać amunicję (Select Armament) - pamiętaj, że jeśli masz zniszczyć bunkier to niepotrzebne są ci pociski powietrze-powietrze,
- Godzina Zero (Zulu Alert) - tak jakby trening - jesteśmy w powietrzu i grzejemy do wroga z tego co mamy,
- kierowanie misją (Mission Contorl) - przechodzimy do menu kierowania misją.
W menu kierowania misją:
- wybór misji (Choose Mission) - w jakiej kolejności wykonujemy zadania zależy od nas,
- mapa wojenna (Display war uptade) - czasami warto sprawdzić sytuację na froncie,
- wybór Bazy (Select Base) - nie trzeba z tego korzystać ale można.
To oczywiście główne opcje wyboru, są jeszcze inne jednak nie mają wpływu na przebieg gry.
Skoro już się przekopaliśmy przez opcje to zasiadamy w kabinie pilota i podziwiamy świat.
Grafika
Wskaźniki wszelakiego typu są czytelne, dobrej jakości. Nie będziemy mieć problemu by odczytać potrzebne nam dane. Nasz samolot prezentuje się z zewnątrz dość porządnie jednak inaczej niż w rzeczywistości. Bierze się to stąd iż gra wyszła jeszcze przed oficjalną premierą samolotu F22 Raptor i twórcy gry opierali się głównie na spekulacjach prasowych o czym nawet wspominają w instrukcji obsługi. Lotniska są dość wyraźnie tak samo jak mosty, czy działa przeciwlotnicze. Natomiast zdarza się, że nasze i wrogie czołgi po prostu znikają i musimy strzelać w danym sektorze kompletnie na oślep. Grafika jest bardzo w porządku jednak najbardziej zaskoczyła mnie prędkość działania tej gry. Na szczęście pozytywnie - gra chodzi szybko nawet na A500, tylko nad wodą zwalnia. Wybuchy wyglądają efektownie, zdarza się, że ekran "płonie".
Dźwięk
Muzyki nie ma?! Mamy mocny głos silnika, karabinu, wystrzału i wybuchu rakiet. Całkiem dobre są te efekty. Jednak uważam, że parę dźwięków można by tutaj dodać, nawet jeśli gra miałaby zajmować jeszcze jeden dysk. Po prostu w ten sposób można by dodać smaczku i pikanterii grze.
Najważniejsza jest jednak grywalność, która dzięki rozbudowanemu, ale nie skomplikowanemu systemowi sterowania jest bardzo wysoka. Dodatkowo gra chodzi wyjątkowo szybko i nie przycina co także daje pozytywne wrażenie. Moja subiektywna ocena gry to 9/10 - byłoby 10/10 gdyby oryginał dawał się zainstalować na twardym dysku (można przy pomocy WHDLoad - przyp. SZAMAN) i dodano by dźwięk.
Opis poszczególnych misji:
1. Arizona
- Sektor 1 E - Kwatera dowodzenia nieprzyjaciela.
- Sektor 5 G - Makieta bazy lotniczej zbudowanej dokładnie na wzór nieprzyjacielskich.
- Sektor 8 E - Ciężarówki tu stacjonujące imitują jednostki nieprzyjaciela.
- Zadanie 1: Trafić dwa płócienne cele - atrapy w sektorze 7 B.
- Zadanie 2: Konwój złożony z wycofanych ciężarówek z linii frontu przemieszcza się pod drodze, która przechodzi przez sektory 8A-8H, zniszcz je.
- Zadanie 3: Trafić dwa pociągi towarowe na linii kolejowej w sektorze 3 A.
- Zadanie 4: Stanowiska rakiet klasy ziemia - powietrze oraz stację kontroli radarowej w sektorze 5 D.
- Zadanie 5: Nie "pieprznij" w most tylko go zniszcz i zmyl rakiety - wszystko w obszarze 8 F.
- Zadanie 6: Grasują Migi 29 Fulcrum - zniszcz przynajmniej 2 sztuki, a właściwie to wszystkie bo jak jednego zostawisz to on Cię trafi przy lądowaniu.
- Zadanie 7: Misja jest czasami niewidzialna, bo trzeba tu zniszczyć czołgi przekraczające równinę w sektorze 3 A. Moja rada grzej na oślep po okolicy.
- Zadanie 8: Kompleks przemysłowy w sektorze 1 C musi przestać istnieć.
- Zadanie 9: Zniszczyć bazę lotniczą w sektorze 4 C i pas startowy.
- Zadanie 10: Centrum dowodzenia nieprzyjaciela w sektorze 1 E czeka na zniszczenie.
Warto odnotować - mamy nieograniczony zapas amunicji i nie możemy niszczyć np. budynków cywilnych bo trafimy pod sąd wojenny.
2. Pacyfik
- 6D - Tu jest twoja baza
- 6B - Pole naftowe o znaczeniu ważnym dla nas, tak więc dość często będzie płonąć.
- 1D - Baz nieprzyjaciela - chyba domyślasz się z czym to się wiąże?
- Operacja Scramble: w sektorze 4D są dwaj bandyci i lecą wprost na Ciebie, zniszcz ich.
- Operacja Firebolt: rafineria w sektorze 8D jest atakowana, odeprzyj atak.
- Operacja Drop In: w obszarze 4G jest nieprzyjacielski pancernik. Za pomocą pocisków MSRAM zniszcz go.
- Operacja Plunge: w sektorze 2E są rezerwy ropy naszego wroga, zróbmy z nich ognisko.
- Operacja Splash: zniszcz lądujący samolot w sektorze 8E, ale uważaj tam jest duża flota nieprzyjaciela i Migi.
- Operacja Warmup: sektor 3B i dwie wrogie fregaty, poślij je na dno.
- Operacja Deep Heat: transportowiec Leonid Breżniew odłączył się od floty i atakuje wyspy Solomona (tak wiem dziwne, że transportowiec ale tak jest w instrukcji) w sektorze 4B, wdaj się w potyczkę i zniszcz trzy samoloty wroga.
- Operacja Beta-1: tankowiec Azov i Migi w sektorze 4G, do dzieła.
- Operacja Revenge: pancernik New Yersey zaatakowany przez krążowniki Kresta -2 i Admirał Zozuyla w regionie 7H - utwórz osłonę powietrzną przed Migami i zaatakuj wrogie okręty.
- Operacja Arc: popatrz na mapę, zobacz gdzie są wyspy Salomona, poleć tam, od południa zjawi się wróg.
- Operacja Strike Back: w okolicach sektora 5H znajdziesz flotę wroga zniszcz minimum dwa okręty, tylko nie "pieprznij" rakietami we własne!
- Operacja Stamps: zniszczyć rafinerię i złoża gazu na Zahiti.
- Operacja Knock Out: Leonid Breżniew z kolegą w sektorze 1G, wysłać ich na tamten świat proszę.
- Operacja Fight Back: Zniszczyć dwa pancerniki w sektorze 4F.
- Operacja Hand Shake: podpisano porozumienie, a właściwie ma zostać podpisane - w sektorze 4B na pancerniki Leningrad, lecz oczywiście będzie sabotaż i powiem wam jedno - jeśli nie umiecie strzelać z karabinu to przegracie bo nie starczy rakiet.
3. Środkowy Wschód
- 4D - wrogi radar śledzący
- 1F - skład czołgów radzieckich
- Operacja Bravo: misja widmo, czołgi przekraczające granicę w sektorze 5A - o ile je ujrzysz - jeśli nie to wal na oślep!
- Operacja Bogie: Migi zauważone w obszarze 6F lecą Cię odwiedzić.
- Operacja Alpha: radary w sektorze 4D czekają aż je odwiedzisz.
- Operacja FoxStrike: most w sektorze 3F czeka na "rozbiórkę".
- Operacja Lizard: następna misja widmo - to samo co w Bravo tyle że sektor 4C.
- Operacja Charlie: szturmujemy wrogie lotnisko w sektorze 2H.
- Operacja Moonstruck: uderzyć na zakłady przemysłowe w sektorze 3B.
- Operacja Rogue: elektrownia w sektorze 2F musi zostać spacyfikowana.
- Operacja Pincer: popatrz na mapę wojenną zlokalizuj szare czołgi, wystartuj i zniszcz.
- Operacja Torch: unieszkodliwić stację śledzenia lotów w sektorze 4A.
- Operacja Crossfire: rafineria w sektorze 1F pragnie być zamieniona w pogorzelisko.
- Operacja MayDay: udaj się do sektora 5E by przywitać nadciągające samoloty wroga.
- Operacja Lord: misja ulta widmo - dwie bitwy pancerne w różnych miejscach, spójrz na mapę wojenna, powstrzymaj dywizje wroga.
- Operacja Torture: most kolejowy w sektorze 3B czeka na rozbiórkę.
- Operacja Romeo: składowisko czołgów na obszarze 1F, zamień go w raj dla złomiarzy.
- Operacja Heat: wielki konwój w obszarze 1D, a więc i wielkie ognisko.
- Operacja Juno: to co napotkasz w powietrzu w sektorze 3G należy unicestwić.
- Operacja Warrior: fabryka chemikaliów w sektorze 3G zatruwa środowisko, nie zawiedź bo za misję płaci Greenpeace.
- Operacja Gold: bitwa pancerna w regionie 7H - wesprzyj swoich i zlikwiduj minimum 8 czołgów.
- Operacja Ajax: opłacana przez pewnych fanów, pewnej drużyny piłkarskiej z Holandii, czyli główny pas startowy na lotnisku ma się zamienić w to samo co Rotterdam w 1940 r.
- Operacja Dawn: huta w sektorze 1D nie płaci podatków, zniszczyć. Uwaga - w pobliżu jest szpital nie możesz go zniszczyć!
- Operacja Zeus: popatrz na mapę wojenną, znajdź linie frontu i zniszcz wrogów.
- Operacja Red: Twój konwój w sektorze 7G potrzebuje wsparcia przed Migami, udziel więc go.
- Operacja Standstill: ostatnia wielka fabryka wroga w sektorze 1A czeka na na likwidację, zrób to tak by syndyk nie miał co wyprzedać.
- Operacja Vice: zobacz na mapę wojenną , zlokalizuj niedobitki fanatyków i zniszcz je.
- Operacja Thunder : w sektorze 4G czeka na Ciebie nieznana liczba maszyn wroga.
- Operacja Abyss: tutaj rozstrzygnie się wszystko, wynik starcia nieznany, popatrz na mapę wojenną, wystartuj i zniszcz co możesz.
Prawdziwy F-22 w akcji
4. Front rozstrzygający działania wojenne - Europa
- 2D - stanowiska obrony przeciwlotniczej i radarów wroga
- 7H - wroga elektrownia atomowa
- 2H - fabryka podejrzana o produkcje czołgów
- 8H - fabryka produkująca broń
- Operacja Mig cap: dwa Migi już cię namierzyły, a Ty nawet nie włączyłeś silnika.
- Operacja Bomb Cap: Na radarze wszystko zobaczysz, zestrzelić.
- Operacja Intercept: Su-27 sztuk dwie, zauważone w regionie 8A.
- Operacja Tom Cat: - bandyci w sektorze 4D.
- Operacja Aggressor: sektor 6D i drobna pomoc dla naszych pancernych kolegów.
- Operacja Firehand: w północnej części kraju wsparcia potrzebuje dywizja Centurion, nie wypada go nie dostarczyć.
- Operacja Ironhand: obrona przeciwlotnicza i radar na obszarze 3D jest zbędny.
- Operacja Backbreaker: przeprawa mostowa w sektorze 5E jest nielegalna.
- Operacja Limelight: konwoje zmotoryzowane w sektorze 8F nie zapłaciły za przejazd.
- Operacja Linebacker III: pasy startowe i hangary w sektorze 1G są "do rozbiórki".
- Operacja Jawbreaker: most w sektorze 6D to "wybryk natury".
- Operacja Four Star: skład zapasów nieprzyjaciela do likwidacji w regionie 2F.
- Operacja Big Star: stacja nasłuchu radarowego i okolice w sektorze 7E czekają aż je odwiedzisz.
- Operacja Dee Throat (z czymś hhmm mi się kojarzy): obiekty latające i pasy startowe w rejonie 3H mają być unieszkodliwione.
- Operacja Strike Out: kierunek sektor 2C.
- Operacja Tin Can Alley: mapa wojenna, lokalizacja bitwy i zniszczenie 6 czołgów.
- Operacja Iron: zburzyć most w rejonie 8C.
- Operacja Titan: sektor 8G i pewien konwój, który należy zlikwidować.
- Operacja Snake Eye: sprawdź mapę wojenną, zlokalizuj bitwy pancerne, zniszcz wrogie kolumny i Migi.
- Operacja Grind: kompleks przemysłowy w sektorze 5H czeka na likwidatora.
- Operacja Lights Out: sparaliżować elektrownię w sektorze 5H, niszcząc wieże chłodnicze.
- Operacja Fly-By: w sektorze 1D działają Migi.
- Operacja Wolf: rozproszyć zgrupowanie Migów w sektorze 5C.
- Operacja Avenger: spójrz na mapę wojenną, zlokalizuj wrogie czołgi i zniszcz przynajmniej dziesięć sztuk.
- Operacja Thunderbolt: fabryka i i jej zbiorniki w sektorze 7H to kolejny cel.
- Operacja Bear: zaatakować fabrykę broni w sektorze 2H.
- Operacja Express: zniszczyć linie kolejowe i pociągi na obszarze 4H.
- Operacja Untouchchables: eskadra wrogich bombowców chce zniszczyć port lotniczy w rejonie 7H, przywitaj ją.
- Operacja Venus: leć do sektora 7B i zmierz się z trzeba bandytami.
- Operacja Venus 2: to samo co wyżej tylko sektor 4B.
- Operacja Counter: sprawdź mapę i lokalizację wojsk, osłaniając swoje przy okazji zniszcz czołgi wroga.
- Operacja Backache: most w sektorze 7H musi przejść do historii.
- Operacja Trax: zniszczyć główny budynek fabryki w sektorze 8H.
- Operacja Flame: zniszczyć cysternę w sektorze 8H.
- Operacja Burst: zniszczyć główny pas startowy w regionie 6H i zaatakować bandytów.
- Operacja Mercury: od granicy wprost na Ciebie kierują się wrogie myśliwce, wiesz co robić.
- Operacja Man-Hunt: zniszczyć sprzęt wojenny wroga na polu bitwy, którą zlokalizujesz patrząc na mapę wojenną.
- Operacja On-Line: sektor 7H, elektrownia i zbiorniki są do likwidacji.
- Operacja Saturn: pociąg wiozący nowe czołgi na linie frontu został zlokalizowany w sektorze 7H, upewnij się że tam nie dotrze.
- Operacja Mars: zniszczyć silnie bronioną fabrykę w sektorze 8H.
- Misja 1: Wybawca
- Misja 2: Mściciel
- Misja 3: Klepsydra
Przed każdą misją spoglądaj na mapę wojenną i czytaj to o czym gra będzie Cię informować przed każdą z tych misji.
Opis broni
1. Uzbrojenie konwencjonalne
Działko - nie jest może efektowne, ale w odpowiednich rękach bywa zabójczo skuteczne.
2. Pociski powietrze - powietrze:
AIAAM Firebolt - sterowalny pocisk sterujący dalekiego zasięgu typu "fire and forget" (odpalić i zapomnieć), bardzo zwrotny. Jest następcą pocisku AIM-54 Phoenix.
- Ciężar: 980 Ibs
- Zasięg: 120 mil
- Prędkość: 5 machów
AIMRAAM 120A - pocisk średniego zasięgu typu "fire and forget", naprowadzony na cel przy użyciu radaru, znany także jako pocisk BVR (Beyond Visual Range - "poza zasięgiem wzroku").
- Ciężar: 326 lbs
- Zasięg: 50 km
- Prędkość: 4 machy
AIM9M-R-Sidewinder - najnowocześniejszy pocisk z rodziny Sidewinder. Odtwarza szczegółowy obraz celu podobnie jak Maverick oraz posiada wbudowane układy ECCM (Electronic Counter Counter Mesaures) - elektroniczne urządzenia przeciwdziałające nieprzyjacielskim urządzeniem radiolokacyjnym. Jest trudny do wykrycia, "R" w nazwie oznacza "Revised" czyli ulepszoną wersję pocisku.
- Ciężar: 190 lbs
- Zasięg: 11 mil
- Prędkość: 3 machy
AIM132 ASRAAM-N - pocisk krótkiego zasięgu naprowadzany na podczerwień.
- Ciężar: 156 bls
- Zasięg: 9 mil
- Prędkość: 3 machy
BACK-WINDER 9X - pocisk krótkiego zasięgu, odpalany do tyłu.
- Ciężar: 180 lbs
- Zasięg: 6 mil
- Prędkość: 3 machy
2. Pociski powietrze - ziemia:
Rakieta MRASM, AGM 109H - rakieta używana przy ataku na wrogie lotniska, przenosi duży ładunek - aż 58 głowic, potrafi odtworzyć otoczenie celu.
- Ciężar: 2825 lbs
- Zasięg: 370 mil
- Prędkość: 650 Mil/h
ASALM (Advanced Strategic Air Launched Missile) - ta rakieta jest w stanie zniszczyć wszystko, nawet... samoloty.
- Ciężar: 3100 funtów
- Zasięg: 700 mil
- Prędkość: od 3.5 do 4.5 macha
Maverick AGM LASER AND TV - idealna przeciwko celom na ziemi. W dodatku wybuch będziemy mogli obejrzeć na jednym z wyświetlaczy naszej maszyny.
CSW - jest to broń konwencjonalna przeciw celom na ziemnym, nie naprowadza się sama więc trzeba uważać żeby nie trafić swoich jednostek. Jednak jak trafimy dobrze to nic nie zostanie dla złomiarzy.
- Ciężar: 2700 lbs
- Zasięg: 30 mil
- Prędkość: 1,1 macha
Czy mogę coś jeszcze dodać? Chyba nie - gra nie jest ani trudna ani łatwa. Lata się przyjemnie, a lądowanie jest jak najbardziej możliwe tylko ludzie cierpliwości! :-) Dobranoc.
Obrazki pochodzą z serwisów: Hall Of Light i Wikipedia.