eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

wtorek, 16. października, 2018, 03:17

Dodano: 2014-04-13, Autor: Mikołaj Małkiewicz, Kategoria: Gry, Liczba wyświetleń: 3398

A A A

F29 Retaliator

Dobry wieczór. Pierwszy raz się zdarzy że zrecenzuję grę po raz drugi. Grą tą jest F29 Retaliator - recenzowałem tę pozycję już dla C&A Fan.

Scenariusz

Nowa śmiercionośna generacja myśliwców przyjmuje swój ostateczny kształt w głębi amerykańskiego zachodu. Nowoczesny myśliwiec taktyczny - Advanced Tactical Fighter F22 i Forward Steps Wings (FSW) F29. Niosą one wrogom tylko jedną wieść, iż Mściciele wkroczyli do akcji, niosąc śmierć i zniszczenie, a ich broń jest na miarę 21-go wieku. Nowa generacja pilotów została specjalnie przeszkolona by móc w pełni wykorzystywać możliwości stwarzane przez najnowocześniejszą elektronikę pokładową i broń. Każdy z pilotów podczas odprawy otrzymał niebezpieczne zadanie - przelecieć wśród mrowia nieprzyjacielskich pocisków ziemia - powietrze, zniszczyć umieszczone na samolotach systemy wczesnego ostrzegania i radary wroga, uderzyć na bazy wojskowe i połączenia komunikacyjne oraz zakłócić nieprzyjacielskie działania ofensywne zanim osiągną terytorium sojuszników. Począwszy od "Godziny Zero", bazy usytuowane na linii frontu będą pod stałym ostrzałem z powietrza i staną się celem pocisków rakietowych. Perspektywy są niewesołe - aby przetrwać i zwyciężyć musisz za każdy stracony samolot zniszczyć co najmniej cztery maszyny wroga. Jesteś jednym z tych pilotów. Jesteś jednym z elity. Jesteś mścicielem.

F29

Jak niektórzy się domyślają mamy do czynienia z zimną wojną i jej okolicami.

Wpisujemy swoje imię, wybieramy stopień wojskowy, który w tym wypadku jest także wyborem stopnia trudności, zatwierdzamy to wszystko i wybieramy sobie jeden z czterech scenariuszy tj. Arizonę, Pacyfik, Bliski Wschód lub Europę. Na początku proponuję Arizonę, gdzie będziemy mogli potrenować.

Gdy już tego dokonamy będziemy mogli:

  • wybrać samolot (Select Plane) F29 lub F22,
  • wybrać amunicję (Select Armament) - pamiętaj, że jeśli masz zniszczyć bunkier to niepotrzebne są ci pociski powietrze-powietrze,
  • Godzina Zero (Zulu Alert) - tak jakby trening - jesteśmy w powietrzu i grzejemy do wroga z tego co mamy,
  • kierowanie misją (Mission Contorl) - przechodzimy do menu kierowania misją.

W menu kierowania misją:

  • wybór misji (Choose Mission) - w jakiej kolejności wykonujemy zadania zależy od nas,
  • mapa wojenna (Display war uptade) - czasami warto sprawdzić sytuację na froncie,
  • wybór Bazy (Select Base) - nie trzeba z tego korzystać ale można.

To oczywiście główne opcje wyboru, są jeszcze inne jednak nie mają wpływu na przebieg gry.

Skoro już się przekopaliśmy przez opcje to zasiadamy w kabinie pilota i podziwiamy świat.

Grafika

Wskaźniki wszelakiego typu są czytelne, dobrej jakości. Nie będziemy mieć problemu by odczytać potrzebne nam dane. Nasz samolot prezentuje się z zewnątrz dość porządnie jednak inaczej niż w rzeczywistości. Bierze się to stąd iż gra wyszła jeszcze przed oficjalną premierą samolotu F22 Raptor i twórcy gry opierali się głównie na spekulacjach prasowych o czym nawet wspominają w instrukcji obsługi. Lotniska są dość wyraźnie tak samo jak mosty, czy działa przeciwlotnicze. Natomiast zdarza się, że nasze i wrogie czołgi po prostu znikają i musimy strzelać w danym sektorze kompletnie na oślep. Grafika jest bardzo w porządku jednak najbardziej zaskoczyła mnie prędkość działania tej gry. Na szczęście pozytywnie - gra chodzi szybko nawet na A500, tylko nad wodą zwalnia. Wybuchy wyglądają efektownie, zdarza się, że ekran "płonie".

F29 Retaliator F29 Retaliator

Dźwięk

Muzyki nie ma?! Mamy mocny głos silnika, karabinu, wystrzału i wybuchu rakiet. Całkiem dobre są te efekty. Jednak uważam, że parę dźwięków można by tutaj dodać, nawet jeśli gra miałaby zajmować jeszcze jeden dysk. Po prostu w ten sposób można by dodać smaczku i pikanterii grze.

Najważniejsza jest jednak grywalność, która dzięki rozbudowanemu, ale nie skomplikowanemu systemowi sterowania jest bardzo wysoka. Dodatkowo gra chodzi wyjątkowo szybko i nie przycina co także daje pozytywne wrażenie. Moja subiektywna ocena gry to 9/10 - byłoby 10/10 gdyby oryginał dawał się zainstalować na twardym dysku (można przy pomocy WHDLoad - przyp. SZAMAN) i dodano by dźwięk.

Opis poszczególnych misji:

1. Arizona

  • Sektor 1 E - Kwatera dowodzenia nieprzyjaciela.
  • Sektor 5 G - Makieta bazy lotniczej zbudowanej dokładnie na wzór nieprzyjacielskich.
  • Sektor 8 E - Ciężarówki tu stacjonujące imitują jednostki nieprzyjaciela.
  • Zadanie 1: Trafić dwa płócienne cele - atrapy w sektorze 7 B.
  • Zadanie 2: Konwój złożony z wycofanych ciężarówek z linii frontu przemieszcza się pod drodze, która przechodzi przez sektory 8A-8H, zniszcz je.
  • Zadanie 3: Trafić dwa pociągi towarowe na linii kolejowej w sektorze 3 A.
  • Zadanie 4: Stanowiska rakiet klasy ziemia - powietrze oraz stację kontroli radarowej w sektorze 5 D.
  • Zadanie 5: Nie "pieprznij" w most tylko go zniszcz i zmyl rakiety - wszystko w obszarze 8 F.
  • Zadanie 6: Grasują Migi 29 Fulcrum - zniszcz przynajmniej 2 sztuki, a właściwie to wszystkie bo jak jednego zostawisz to on Cię trafi przy lądowaniu.
  • Zadanie 7: Misja jest czasami niewidzialna, bo trzeba tu zniszczyć czołgi przekraczające równinę w sektorze 3 A. Moja rada grzej na oślep po okolicy.
  • Zadanie 8: Kompleks przemysłowy w sektorze 1 C musi przestać istnieć.
  • Zadanie 9: Zniszczyć bazę lotniczą w sektorze 4 C i pas startowy.
  • Zadanie 10: Centrum dowodzenia nieprzyjaciela w sektorze 1 E czeka na zniszczenie.

Warto odnotować - mamy nieograniczony zapas amunicji i nie możemy niszczyć np. budynków cywilnych bo trafimy pod sąd wojenny.

2. Pacyfik

  • 6D - Tu jest twoja baza
  • 6B - Pole naftowe o znaczeniu ważnym dla nas, tak więc dość często będzie płonąć.
  • 1D - Baz nieprzyjaciela - chyba domyślasz się z czym to się wiąże?
Zadania bojowe 1
  • Operacja Scramble: w sektorze 4D są dwaj bandyci i lecą wprost na Ciebie, zniszcz ich.
  • Operacja Firebolt: rafineria w sektorze 8D jest atakowana, odeprzyj atak.
  • Operacja Drop In: w obszarze 4G jest nieprzyjacielski pancernik. Za pomocą pocisków MSRAM zniszcz go.
  • Operacja Plunge: w sektorze 2E są rezerwy ropy naszego wroga, zróbmy z nich ognisko.
Zadania bojowe 2
  • Operacja Splash: zniszcz lądujący samolot w sektorze 8E, ale uważaj tam jest duża flota nieprzyjaciela i Migi.
  • Operacja Warmup: sektor 3B i dwie wrogie fregaty, poślij je na dno.
  • Operacja Deep Heat: transportowiec Leonid Breżniew odłączył się od floty i atakuje wyspy Solomona (tak wiem dziwne, że transportowiec ale tak jest w instrukcji) w sektorze 4B, wdaj się w potyczkę i zniszcz trzy samoloty wroga.
  • Operacja Beta-1: tankowiec Azov i Migi w sektorze 4G, do dzieła.
Zadania bojowe 3
  • Operacja Revenge: pancernik New Yersey zaatakowany przez krążowniki Kresta -2 i Admirał Zozuyla w regionie 7H - utwórz osłonę powietrzną przed Migami i zaatakuj wrogie okręty.
  • Operacja Arc: popatrz na mapę, zobacz gdzie są wyspy Salomona, poleć tam, od południa zjawi się wróg.
  • Operacja Strike Back: w okolicach sektora 5H znajdziesz flotę wroga zniszcz minimum dwa okręty, tylko nie "pieprznij" rakietami we własne!
  • Operacja Stamps: zniszczyć rafinerię i złoża gazu na Zahiti.
Zadania bojowe 4
  • Operacja Knock Out: Leonid Breżniew z kolegą w sektorze 1G, wysłać ich na tamten świat proszę.
  • Operacja Fight Back: Zniszczyć dwa pancerniki w sektorze 4F.
Zadania bojowe 5
  • Operacja Hand Shake: podpisano porozumienie, a właściwie ma zostać podpisane - w sektorze 4B na pancerniki Leningrad, lecz oczywiście będzie sabotaż i powiem wam jedno - jeśli nie umiecie strzelać z karabinu to przegracie bo nie starczy rakiet.

F29 Retaliator F29 Retaliator

3. Środkowy Wschód

  • 4D - wrogi radar śledzący
  • 1F - skład czołgów radzieckich
Zadania bojowe 1
  • Operacja Bravo: misja widmo, czołgi przekraczające granicę w sektorze 5A - o ile je ujrzysz - jeśli nie to wal na oślep!
  • Operacja Bogie: Migi zauważone w obszarze 6F lecą Cię odwiedzić.
  • Operacja Alpha: radary w sektorze 4D czekają aż je odwiedzisz.
  • Operacja FoxStrike: most w sektorze 3F czeka na "rozbiórkę".
  • Operacja Lizard: następna misja widmo - to samo co w Bravo tyle że sektor 4C.
  • Operacja Charlie: szturmujemy wrogie lotnisko w sektorze 2H.
Zadania bojowe 2
  • Operacja Moonstruck: uderzyć na zakłady przemysłowe w sektorze 3B.
  • Operacja Rogue: elektrownia w sektorze 2F musi zostać spacyfikowana.
  • Operacja Pincer: popatrz na mapę wojenną zlokalizuj szare czołgi, wystartuj i zniszcz.
  • Operacja Torch: unieszkodliwić stację śledzenia lotów w sektorze 4A.
  • Operacja Crossfire: rafineria w sektorze 1F pragnie być zamieniona w pogorzelisko.
Zadania bojowe 3
  • Operacja MayDay: udaj się do sektora 5E by przywitać nadciągające samoloty wroga.
  • Operacja Lord: misja ulta widmo - dwie bitwy pancerne w różnych miejscach, spójrz na mapę wojenna, powstrzymaj dywizje wroga.
  • Operacja Torture: most kolejowy w sektorze 3B czeka na rozbiórkę.
  • Operacja Romeo: składowisko czołgów na obszarze 1F, zamień go w raj dla złomiarzy.
Zadania bojowe 4
  • Operacja Heat: wielki konwój w obszarze 1D, a więc i wielkie ognisko.
  • Operacja Juno: to co napotkasz w powietrzu w sektorze 3G należy unicestwić.
  • Operacja Warrior: fabryka chemikaliów w sektorze 3G zatruwa środowisko, nie zawiedź bo za misję płaci Greenpeace.
  • Operacja Gold: bitwa pancerna w regionie 7H - wesprzyj swoich i zlikwiduj minimum 8 czołgów.
Zadania bojowe 5
  • Operacja Ajax: opłacana przez pewnych fanów, pewnej drużyny piłkarskiej z Holandii, czyli główny pas startowy na lotnisku ma się zamienić w to samo co Rotterdam w 1940 r.
  • Operacja Dawn: huta w sektorze 1D nie płaci podatków, zniszczyć. Uwaga - w pobliżu jest szpital nie możesz go zniszczyć!
  • Operacja Zeus: popatrz na mapę wojenną, znajdź linie frontu i zniszcz wrogów.
  • Operacja Red: Twój konwój w sektorze 7G potrzebuje wsparcia przed Migami, udziel więc go.
Zadania bojowe 6
  • Operacja Standstill: ostatnia wielka fabryka wroga w sektorze 1A czeka na na likwidację, zrób to tak by syndyk nie miał co wyprzedać.
  • Operacja Vice: zobacz na mapę wojenną , zlokalizuj niedobitki fanatyków i zniszcz je.
  • Operacja Thunder : w sektorze 4G czeka na Ciebie nieznana liczba maszyn wroga.
Zadania bojowe 7
  • Operacja Abyss: tutaj rozstrzygnie się wszystko, wynik starcia nieznany, popatrz na mapę wojenną, wystartuj i zniszcz co możesz.
F29 Retaliator

Prawdziwy F-22 w akcji

4. Front rozstrzygający działania wojenne - Europa

  • 2D - stanowiska obrony przeciwlotniczej i radarów wroga
  • 7H - wroga elektrownia atomowa
  • 2H - fabryka podejrzana o produkcje czołgów
  • 8H - fabryka produkująca broń
Zadania bojowe 1
  • Operacja Mig cap: dwa Migi już cię namierzyły, a Ty nawet nie włączyłeś silnika.
  • Operacja Bomb Cap: Na radarze wszystko zobaczysz, zestrzelić.
  • Operacja Intercept: Su-27 sztuk dwie, zauważone w regionie 8A.
  • Operacja Tom Cat: - bandyci w sektorze 4D.
  • Operacja Aggressor: sektor 6D i drobna pomoc dla naszych pancernych kolegów.
  • Operacja Firehand: w północnej części kraju wsparcia potrzebuje dywizja Centurion, nie wypada go nie dostarczyć.
  • Operacja Ironhand: obrona przeciwlotnicza i radar na obszarze 3D jest zbędny.
  • Operacja Backbreaker: przeprawa mostowa w sektorze 5E jest nielegalna.
  • Operacja Limelight: konwoje zmotoryzowane w sektorze 8F nie zapłaciły za przejazd.
  • Operacja Linebacker III: pasy startowe i hangary w sektorze 1G są "do rozbiórki".
Zadania bojowe 2
  • Operacja Jawbreaker: most w sektorze 6D to "wybryk natury".
  • Operacja Four Star: skład zapasów nieprzyjaciela do likwidacji w regionie 2F.
  • Operacja Big Star: stacja nasłuchu radarowego i okolice w sektorze 7E czekają aż je odwiedzisz.
  • Operacja Dee Throat (z czymś hhmm mi się kojarzy): obiekty latające i pasy startowe w rejonie 3H mają być unieszkodliwione.
  • Operacja Strike Out: kierunek sektor 2C.
  • Operacja Tin Can Alley: mapa wojenna, lokalizacja bitwy i zniszczenie 6 czołgów.
Zadania bojowe 3
  • Operacja Iron: zburzyć most w rejonie 8C.
  • Operacja Titan: sektor 8G i pewien konwój, który należy zlikwidować.
  • Operacja Snake Eye: sprawdź mapę wojenną, zlokalizuj bitwy pancerne, zniszcz wrogie kolumny i Migi.
  • Operacja Grind: kompleks przemysłowy w sektorze 5H czeka na likwidatora.
  • Operacja Lights Out: sparaliżować elektrownię w sektorze 5H, niszcząc wieże chłodnicze.
  • Operacja Fly-By: w sektorze 1D działają Migi.
Zadania bojowe 4
  • Operacja Wolf: rozproszyć zgrupowanie Migów w sektorze 5C.
  • Operacja Avenger: spójrz na mapę wojenną, zlokalizuj wrogie czołgi i zniszcz przynajmniej dziesięć sztuk.
  • Operacja Thunderbolt: fabryka i i jej zbiorniki w sektorze 7H to kolejny cel.
  • Operacja Bear: zaatakować fabrykę broni w sektorze 2H.
  • Operacja Express: zniszczyć linie kolejowe i pociągi na obszarze 4H.
  • Operacja Untouchchables: eskadra wrogich bombowców chce zniszczyć port lotniczy w rejonie 7H, przywitaj ją.
Zadania bojowe 5
  • Operacja Venus: leć do sektora 7B i zmierz się z trzeba bandytami.
  • Operacja Venus 2: to samo co wyżej tylko sektor 4B.
  • Operacja Counter: sprawdź mapę i lokalizację wojsk, osłaniając swoje przy okazji zniszcz czołgi wroga.
  • Operacja Backache: most w sektorze 7H musi przejść do historii.
  • Operacja Trax: zniszczyć główny budynek fabryki w sektorze 8H.
  • Operacja Flame: zniszczyć cysternę w sektorze 8H.
Zadania bojowe 6
  • Operacja Burst: zniszczyć główny pas startowy w regionie 6H i zaatakować bandytów.
  • Operacja Mercury: od granicy wprost na Ciebie kierują się wrogie myśliwce, wiesz co robić.
  • Operacja Man-Hunt: zniszczyć sprzęt wojenny wroga na polu bitwy, którą zlokalizujesz patrząc na mapę wojenną.
  • Operacja On-Line: sektor 7H, elektrownia i zbiorniki są do likwidacji.
  • Operacja Saturn: pociąg wiozący nowe czołgi na linie frontu został zlokalizowany w sektorze 7H, upewnij się że tam nie dotrze.
  • Operacja Mars: zniszczyć silnie bronioną fabrykę w sektorze 8H.
Zadania bojowe 7
  • Misja 1: Wybawca
  • Misja 2: Mściciel
  • Misja 3: Klepsydra

Przed każdą misją spoglądaj na mapę wojenną i czytaj to o czym gra będzie Cię informować przed każdą z tych misji.

Opis broni

1. Uzbrojenie konwencjonalne

Działko - nie jest może efektowne, ale w odpowiednich rękach bywa zabójczo skuteczne.

2. Pociski powietrze - powietrze:

AIAAM Firebolt - sterowalny pocisk sterujący dalekiego zasięgu typu "fire and forget" (odpalić i zapomnieć), bardzo zwrotny. Jest następcą pocisku AIM-54 Phoenix.

AIM54
  • Ciężar: 980 Ibs
  • Zasięg: 120 mil
  • Prędkość: 5 machów

AIMRAAM 120A - pocisk średniego zasięgu typu "fire and forget", naprowadzony na cel przy użyciu radaru, znany także jako pocisk BVR (Beyond Visual Range - "poza zasięgiem wzroku").

Aim120
  • Ciężar: 326 lbs
  • Zasięg: 50 km
  • Prędkość: 4 machy

AIM9M-R-Sidewinder - najnowocześniejszy pocisk z rodziny Sidewinder. Odtwarza szczegółowy obraz celu podobnie jak Maverick oraz posiada wbudowane układy ECCM (Electronic Counter Counter Mesaures) - elektroniczne urządzenia przeciwdziałające nieprzyjacielskim urządzeniem radiolokacyjnym. Jest trudny do wykrycia, "R" w nazwie oznacza "Revised" czyli ulepszoną wersję pocisku.

Sidewider
  • Ciężar: 190 lbs
  • Zasięg: 11 mil
  • Prędkość: 3 machy

AIM132 ASRAAM-N - pocisk krótkiego zasięgu naprowadzany na podczerwień.

AIM132
  • Ciężar: 156 bls
  • Zasięg: 9 mil
  • Prędkość: 3 machy

BACK-WINDER 9X - pocisk krótkiego zasięgu, odpalany do tyłu.

  • Ciężar: 180 lbs
  • Zasięg: 6 mil
  • Prędkość: 3 machy

2. Pociski powietrze - ziemia:

Rakieta MRASM, AGM 109H - rakieta używana przy ataku na wrogie lotniska, przenosi duży ładunek - aż 58 głowic, potrafi odtworzyć otoczenie celu.

Tomahawk
  • Ciężar: 2825 lbs
  • Zasięg: 370 mil
  • Prędkość: 650 Mil/h

ASALM (Advanced Strategic Air Launched Missile) - ta rakieta jest w stanie zniszczyć wszystko, nawet... samoloty.

ASALM
  • Ciężar: 3100 funtów
  • Zasięg: 700 mil
  • Prędkość: od 3.5 do 4.5 macha

Maverick AGM LASER AND TV - idealna przeciwko celom na ziemi. W dodatku wybuch będziemy mogli obejrzeć na jednym z wyświetlaczy naszej maszyny.

Maverick

CSW - jest to broń konwencjonalna przeciw celom na ziemnym, nie naprowadza się sama więc trzeba uważać żeby nie trafić swoich jednostek. Jednak jak trafimy dobrze to nic nie zostanie dla złomiarzy.

  • Ciężar: 2700 lbs
  • Zasięg: 30 mil
  • Prędkość: 1,1 macha

Czy mogę coś jeszcze dodać? Chyba nie - gra nie jest ani trudna ani łatwa. Lata się przyjemnie, a lądowanie jest jak najbardziej możliwe tylko ludzie cierpliwości! :-) Dobranoc.

Obrazki pochodzą z serwisów: Hall Of Light i Wikipedia.

Mikołaj Małkiewicz
zobacz inne nasze artykuły » komentarzy: 3



AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: