Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2002-04-12 00:00, Kategoria: AmigaOS, Liczba wyświetleń: 3323

A A A

AmigaOS 4 - pytania od/do developerów

Wśród komentarzy padły zarzuty jakoby programiści piszący system AmigaOS 4 nie chcieli udzielać naszym developerom odpowiedzi na zadawane przez nich pytania dotyczące nowego systemu Amigi. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę u źródła, czyli u szefa firmy Hyperion Bena Hermansa.

Ustaliliśmy wspólnie, że programiści firmy Hyperion odpowiedzą na zadane przez naszych developerów pytania, wysłane do nich grupowo za pośrednictwem naszego magazynu. Jednocześnie Ben Hermans prosił, aby tych pytań nie było ponad 50, gdyż jego ludzie są naprawdę w tej chwili bardzo mocno zajęci. Panowie programiści, jeśli rzeczywiście macie konkretne pytania do ludzi tworzących AmigaOS 4 nic nie stoi na przeszkodzie, aby zadawać je w komentarzach do tego newsa. Postaramy się przetłumaczyć je wszystkie i wysłać do firmy Hyperion. Jednocześnie prosimy zwykłych użytkowników o nie zadawanie pytań dotyczących przyszłego systemu. Jeśli zbieranie pytań od developerów pójdzie sprawnie, to być może następnym razem wyślemy do Hyperionu szereg pytań od zwykłych użytkowników.


Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 8
  • AmiKitAmiKit
  • CizarCizar
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • spazmaspazma
  • SZAMANSZAMAN
dołącz do kanału »
Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: brak daty

1. Kiedy i na jakich zasadach będzie dostępne AmigaOS4 SDK lub jakiekolwiek, choćby niekompletne materiały developerskie prezentujące budowę AmigaOS4 i zasady pisania aplikacji? Czy planują wydanie czegoś na miarę RKRM?

2. Jakie kompilatory i narzędzia developerskie zostaną przystosowane do tworzenia i uruchamiania kodu dla AmigaOS4?

3. Kiedy i na jakich zasadach zostanie udostępniona (lub chociaż zaprezentowana)jakakolwiek wersja beta AmigaOS4?

4. Jak będzie wyglądał program wsparcia dla developerów niezależnych i kiedy zostanie uruchomiony?

5. W jaki sposób i w jakim stopniu będzie zapewniona kompatybilność z istniejącym oprogramowaniem dla amigaos-m68k?

Odpowiedz

Jacek Cybularczyk
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: brak daty

Jak mam zadac pytanie do czegos czego nie ma? Moze najpierw jakas wersja beta i sdk do tego? Mimo wszystko zadam pytanie: 1. Jakie beda roznice na poziomie API miedzy os3.9 a os4.0. Tzn. ile bede musial poprawic, zeby skomilowac i uruchomic na 4.0 aplikacji/biblioteke/device'a z 3.9? 2. Support dla altivec. Planuja? Beda dostarczac odpowiedni kompilator (gcc?) i liby do niego? 3. Pamiec wirtualna i ochrona. Bedzie/nie bedzie? Na jakim poziomie? 4. SMP. Pegasos podobno bedzie umozliwial. Quark (jadro mos'a) podobno suportuje i sprawdzone w dzialaniu, sam mos jeszcze nie. Planuja? 5. Intuition. Na jakim poziomie support dla skinow. Maja juz to zrobione, czy moge spokojnie dalej pracowac nad swoim rozwiazaniem? 6. Graphics/Layers. Layery transparentne planowane? Jakis suport dla blitowania z alpha channelem? 7. Jakis support dla multimediow na poziomie DirectShow? Planuja zakupic licencje na najpopularniejsze kodeki, bo partyzantka, to jest dobra w shareware, a nie w legalnym systemie?

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: brak daty

Nie wiem czy moje pytanie nie bedzie bedzie za malo "developerskie". Jezeli uznacie, ze jest za bardzo "uzytkowe" a za malo "developerskie" to je poprostu zignorujcie - zrozumiem to i na pewno sie nie obraze. Mam nadzieje, ze mnie nikt nie wysmieje. Oto pytanie: Jak juz wiadomo specjalnie dla AmigaOS4 tworzona jest (zupelnie od nowa - nie na bazie StormMESA) implementacja OpenGL. Chcialem w zwiazku z tym zapytac w jaki sposob OpenGLowe API bedzie polaczone z amigowym API. W obecnej implementacji (StormMESA) jedyna mozliwoscia jest uzycie multiplatformowej biblioteki GLUT co jest bardzo niewygodne i ma ogomne ograniczenia uniemozliwiajace wlasciwie zrobienie czegos powaznego. Czy mozna liczyc na to, ze piszac cos pod OpenGL bedzie mozna w pelni panowac nad np. oknem, ekranem, pull-down menu czy znowu bedzie sie trzeba ratowac multipatformowa biblioteka GLUT? Gdyby problem wspolpracy OpenGL z AmigaOS byl rozwiazany tak jak w MiniGL (np. dostep do struktury okna) to byloby juz zupelnie przyzwoicie i zadowoliloby to na pewno wszytskich chcacych cos stworzyc pod OpenGL dla AmigaOS4.

Odpowiedz

Jacek Cybularczyk
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #2

Sorry, ze sie tak sformatowalo

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: brak daty

Heh, zanim zdążyłem się odezwać to większość kluczowych pytań już została zadana . Od siebie mogę spytać - na jakim poziomie zapewniona jest kompatybilność exec.library z tą z systemów 3.0-3.9? W jaki sposób rozwiązany jest interfejs pomiędzy emulatorem m68k a resztą systemu (a co za tym idzie - na ile całość jest kompatybilna ze starszym oprogramowaniem)? Czy zostaną usunięte ograniczenia biblioteki dos.library odnośnie maksymalnej długości pliku?

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #5

Ograniczenia dos.library raczej nie zostaną usunięte. Jak spytałem o to Barthela to z początku w ogóle nie kumał o co chodzi. Gdy mu wyjaśniłem sedno sprawy i podałem przykładowe rozwiązania, to z rozbrajającą szczerością stwierdził, że nawet nie chce mu się do źródeł zajrzeć, żeby sprawdzić co da się zrobić. Strach pomyśleć czy czasem poprawianie innych ułomności AmigaOS nie idzie tak samo.

Odpowiedz

Tomasz Kaczanowski
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: brak daty

Zeby sie nie powtarzac to zapytam o czcionki... Tzn, czy bawimy sie dalej w bitmapowki, czy pelen support dla ttfow, a jesli tak, to czy system w unicode, czy nie. Jak bedzie to lokalizowane, uzycie czcionki przez strony kodowe jak mniemam, jak bedzie mozna przekazac do funkcji chec wyposania zbaku specjalnego (czy specjalna strona kodowa powiedzmy symbol, czy towniez po wartosci bezwzglednej?).

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #7

Dodałbym do tego jeszcze antyaliasing.

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: brak daty

I jeszcze jedno. Czy udzielona licencja na DOpusa obejmuje przekazanie źródeł firmie Hyperion i przekompilowanie tegoż natywnie pod PPC?

Odpowiedz

Sebastian Jędruszkiewicz
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: brak daty

1) czy operacje zwiazane z intuition (otwieranie menusow, przesuwanie/skalowanie okna) bedzie blokowalo (jak dotad) caly system grafiki, czy tez mozna liczyc w tym wzgledzie na pewne usprawnienia?

2) czy poznikaja 16 bitowe ograniczenia (typu pola w gadgetach, czy innych strukturach systemowych)?

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #11 wysłany: brak daty

Skoro Picasso ma byc oficjalnym systemem RTG w OS4.0, to ja mam pytanie - czy zostaną poprawione błędy i niekompatybilności Picasso z graphics.library? Konkretnie chodzi mi tu o błędy które związane są z rodziną funkcji BltBitMap() (osobiście wykryłem faktycznie brak możliwości blitowania bitmap "klasycznych" na ekrany 15/16/24 bitowe, system CGX nie ma z tym najmniejszych problemów na tym samym kodzie)? Podobnie ma się tu sprawa z ChangeVPBitMap() - czy doublebuffering będzie wreszcie można zrobić zgodnie z API systemowym, nie uciekając się do trików na ScrollVPort()?

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #11

Dorzucę do tego jeszcze numerację trybów graficznych całkowicie niezgodną z wytycznymi Commodore i związane z tym cyrki z BestModeID(), którego Kneer chyba "zapomniał" spatchować tak, aby zwracała tryby zgodne z tym, o co prosi aplikacja.

Odpowiedz

Marcin Dubiel
Czytelnik

komentarz #13 wysłany: brak daty

Nie wiem czy kiedykolwiek bylo w Ex.-upd. wiec pytam:
1. Stos TCP/IP - dodatkowo czy w jadrze?
2. Wspoluzytkowanie - zarzadzanie, prawa uzytkownikow, itp. czy wogole planowane?
3. System plikow i mechanizmy dostepu do jego zasobow - czy bedzie zapewnione jakiekolwiek wsparcie umozliwajace stworzenie NFS'a w sieci Amig? (wiaze sie z poprzednim ale co tam )

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #14 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #13

1. A co rozumiesz przez 'w jądrze'? Będzie w systemie po odpaleniu, więc chyba wystarczy?

2. Najpierw musieliby przerobić exec.library tak, aby w strukturze opisującej zadanie były pola 'user' i 'group'. Jeśli podadzą jakieś informacje na temat kernela, to powinno się wyjaśnić.

3. Takie mechanizmy są już od dawna (dos.library/SetOwner) i tak naprawdę to od filesystemu zależy czy będzie z tego korzystał. FFS/SFS/PFS nie korzystają, MuFS korzysta. Tak samo jest w Windows: FAT nie korzysta, NTFS korzysta. Na temat FFS2 nie wiadomo nic poza tym, że ma być (czyli tyle samo co o wszystkich innych aspektach AmigaOS4).

Co do NFS to takie filesystemy w sieciach Amigowych istniały już w czasach Commodore. Poczytaj co to jest/był Envoy.

Odpowiedz

Marcin Juszkiewicz
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #14

3. Takie mechanizmy są już od dawna (dos.library/SetOwner) i tak naprawdę to od filesystemu zależy czy będzie z tego korzystał. FFS/SFS/PFS nie korzystają, MuFS korzysta. Tak samo jest w Windows: FAT nie korzysta, NTFS korzysta.

NTFS ma pole na uid i gid a FAT nie (tak jak podejrzewam SFS/PFS). FFS ma pole uid i gid ale dopiero muFS robi z nich użytek.
to tak tylko gwoli formalności

Odpowiedz

Tomisław Kityński
Redaktor

komentarz #16 wysłany: brak daty

Czy w 4.0 planowane jest dodanie do systemu JRE, chociażby w wersji 1.1.8 z obsługą AWT (lub nawet bez)?

Czy w ogóle Java jest brana pod uwagę w Amiga OS-ie?

Odpowiedz

Marcin Juszkiewicz
Czytelnik

komentarz #17 wysłany: brak daty

1. Czy AmigaOS będzie w końcu miał prawdziwe RTA czy nadal tylko AHI + audio.device i co za tym idzie niemożność przekierowania audio.device na kartę dźwiękową?
2. nie mam pomysłów

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #18 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #17

1. audio.device v45 z AmigaOS3.9 umie używać AHI.

Odpowiedz

Marcin Juszkiewicz
Czytelnik

komentarz #19 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #18

Thx - nie wiedziałem - zakończyłem poznawanie wynalazków H&P na "os" 3.5

Odpowiedz

Piotr Zadora
Redaktor

komentarz #20 wysłany: brak daty

To może ja jeszcze dorzucę pytanie o zgodność nowego API z POSIX'em, co ma związek z pytaniem o to jak Hyperion zamierza wspomagać w OS'ie 4 portowanie aplikacji z systemów *nix'owych. A w kwestii szczegółowej, np. czy będzie implementacja funkcji fork()?

Odpowiedz

Łukasz Grupa
Czytelnik

komentarz #21 wysłany: brak daty

Dlaczego OS 4 będzie taki drogi? czy będa zniżki dla europy centralno-wschodniej?

Odpowiedz

Miloslaw Smyk
Czytelnik

komentarz #22 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #21

Nie, ale beda znizki dla amigowcow.

Odpowiedz

Marcin Dubiel
Czytelnik

komentarz #23 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #14

Ad. 1 co rozumiesz przez 'w jądrze'? - "nie odpale to nie dostane sie do" struktury plikow, czesci oprogramowania systemowego, itp.. Ja tak nie chce - wiec wystarczy jak bede mial "gdy odpale".
Ad. 2 W kolejnym komentarzu (#14) zostalo wyjasnione
Ad. 3 A "sledzenie" zasobow (tu: systemu plikow)?

Odpowiedz

Marcin Dubiel
Czytelnik

komentarz #24 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #23

Poprawka: w #15 komentarzu odp. na 2. Przepraszam

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #25 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #23

Ad.1. Gdzie się podziała logika w tej odpowiedzi?

Ad.3. A w którym momencie oryginalne pytanie do tego nawiązywało?

Odpowiedz

Marcin Dubiel
Czytelnik

komentarz #26 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #25

Ad.1. Gdzie się podziała logika w tej odpowiedzi?
Zabrniemy w "odnosniki" ) - wiec "nowe" pytanie: czy stos TCP/IP bedzie pakietem podobnym do Miami/Genesis?
Ad.3. A w którym momencie oryginalne pytanie do tego nawiązywało? Tu kontra: czy wyobrazasz sobie powazny NFS bez sledzenia - przynajmniej czesci - zasobow?

Odpowiedz

Jacek Rzeuski
Czytelnik

komentarz #27 wysłany: brak daty w odpowiedzi na komentarz #26

Ad.1. Nie, będzie wbudowany w system. Tak jak teraz masz dostęp do intuition.library od razu po zabootowaniu systemu, to teraz będziesz miał też bsdsocket.library. Nic nie trzeba będzie ekstra instalować.

Ad.3. Tu by się długo można spierać, w którym momencie filesystem staje się poważny, ale zapewniam, że większość ludzi kompetentnych w tym temacie powie, że w momencie, kiedy filesystem pozwala określać prawa dostępu do plików dla określonych użytkowników i ich grup. Śledzenie zasobów wcale nie jest do tego potrzebne. A filesystem sieciowy niczym się praktycznie nie różni od dyskowego w tym punkcie. Kwestie bezpieczeństwa też da się załatwić bez śledzenia zasobów.

Odpowiedz

MisterQ
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #28 wysłany: brak daty

Hm. I pytanie - co z odpowiedzia Hyperionu?

Odpowiedz

Tomasz Tomkowiak
Czytelnik

komentarz #29 wysłany: brak daty

Skoro nie będzie poprawionej obsługi FFS'a, to czt można liczyć na implementację (tak, na poziomie systemu - handler, filesystem supportowany przez OS4 + tools'y jak obsługa w 'hdtb' itd.) filesystemu 'unixowego' - czyli ext2 (ew. ext3) ?

Odpowiedz

Discord
Online: 8
  • AmiKitAmiKit
  • CizarCizar
  • IMPBotIMPBot
  • juenjuen
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • spazmaspazma
  • SZAMANSZAMAN
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę