eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
Logowanie
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

wtorek, 30. maja, 2017, 11:09

Dodano: 2004-04-17 00:00, Autor: pz, Kategoria: AmigaOS, Liczba wyświetleń: 739

A A A

Wersja rozwojowa Amiga OS 4

Hyperion Entertainment i zespół twórców Amiga OS 4.0 ogłasza, że Amiga OS 4.0 w wersji Developer Pre-release został ukończony. W poniedziałek rozpocznie się jego tłoczenie. Orientacyjny czas powielenia płyt CD z systemem wynosić ma 10 dni.

Zawartość płyt stanowić będzie obecna wersja obrazu systemu dostępnego dla betatesterów.
Razem z systemem dystrybuowana będzie dokumentacja instalacyjna w formacie HTML oraz Amiga OS 4.0 SDK. W ramach Software Development Kit znajdą się:

  • installer;
  • kompilator GNU C/C++ 2.95.3;
  • kompilator GNU C/C++ 3.4.0 RC 1;
  • kompilator vbcc 0.8f;
  • GNU GDB Source-Level Debugger;
  • pliki nagłówkowe w wersji v 50;
  • zbiór autodoków v 50;
  • dokumentacja kompilatorów i debuggera w formacie PDF;
  • dokument PDF pt. "Project Migration to AmigaOS 4.0";
  • programy przykładowe z kodami źródłowymi (m.in.: Reaction, expansion library, Roadshow, FFS2);
  • Newlib.library (eksperymentalna, biblioteka dzielona w C);
  • kod źródłowy domyślnej biblioteki w C o nazwie CLIB2.

Dodaj komentarz

Amig_OS
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2004-04-17 13:23

Polskim uzytkownikom "AmigaOS 4 Developer Pre-release", rodzima wersje dokumentacji instalacyjnej: http://amigaworld.net/OS4InstallGuide/OS4-Install.htm
udostepni ATO_PL.

Odpowiedz

Przemysław Apollo
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2004-04-17 17:16


Czego brakuje do wersji finalnej JIT, P96PPC???

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2004-04-18 23:52 w odpowiedzi na komentarz #2

Pre-release to wersja developerska systemu AmigaOS 4.0. Przeznaczona jest zasadniczo dla developerów, ale chętnych na nową Amigę w środowisku jest tak dużo, że zestawy Early-Birds kupili także zwykli użytkownicy. Aż dziw bierze, bo kupowano nowe Amigi bez systemu operacyjnego i nikogo z tych co kupowali nie zrażało to, że będą musieli czekać. Płyty z wersją developerską poszły do tłoczni, więc na dniach posiadacze nowych Amig dostaną system operacyjny.

Czego brakuje? Brakuje rzeczy, które nie mają większego wpływu na tworzenie oprogramowania pod nowy system. Brak natywnego Picasso jest odczuwalny w szybkości działania. To oczywiście boli, ale nie przeszkadza w użytkowaniu. Podobnie brak emulacji z JIT. Osiągi na zwykłym emulatorze są gorsze, ale dostęp do oprogramowania pisanego pod 68k został zapewniony.

Przez jakiś czas przeciwnicy AmigaOS 4.0 będą wytykali te braki. Słusznie zresztą. Krytyka i testy porównawcze zmuszą developerów AmigaOS 4.0 do eliminowania wszystkich niedostatków i błędów. A więc krytyka przyczyni się do poprawy systemu Amigi.

Patrzę na "AmigaOS 4.0 feature set" i mogę powiedzieć, że brakować w Pre-release będzie jeszcze SSL, nie będzie dołączony MooVid PPC. Program jest już prawie gotowy, ale nie był jeszcze testowanych przez ogół betatesterów. Sterowników 3D do Radeonów też się nie ma co spodziewać, podobnie jak OpenGL.

Reszta mniej lub bardziej będzie się zgadzać z listą cech systemu dostepną na stronach amiga.com.

Posiadacze Pre-release nie stają się automatycznie "betamuszkieterami". Nie będą dostawali codziennych aktualizacji systemu (często jest to od kilku do kilkunastu MB). Ale to akurat nie będzie przeszkadzało im w uskutecznianiu hasła "jeden za wszystkich, wszyscy za jednego". Developerzy AmigaOS liczą na odzew tych ludzi i wspólne działanie, w wyniku którego jedyny system Amigi będzie się stawał coraz lepszy.

Podsumowując. AmigaOS 4.0 pre-release to nie rewolucja. Nowy system to pierwszy kroczek we właściwym dla Amigi kierunku. Kroczek zrobiony bardzo późno, ale lepiej teraz niż w ogóle.

Odpowiedz

Kornel Lesinski
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2004-04-19 03:20 w odpowiedzi na komentarz #3

wow! moge powiedziec, ze sie zgadzam )

Odpowiedz

Przemysław Apollo
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2004-04-19 07:52 w odpowiedzi na komentarz #3


Dzięki za odpowiedź. Tych braków nie jest tak dużo (te elementy są chyba w większości prawie gotowe) ale jest jeszcze co robić. Mam nadzieję, że za kilka miesięcy wersja finalna będzie już faktem.

Odpowiedz

Paweł Rogacewicz
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2004-04-20 00:17 w odpowiedzi na komentarz #3

to moze krotkie i naiwne pytanie(a):
jaki "oficjalny systemowy" paker tam dziala(?) natywnie(?) - xpk, xad...?
no i kiedy do cholery zobaczymy w os4-okienku jakies smigajace polygony?
...i sensownego sdl'a oczywiscie..?
[to juz taka standardowa mantra.. ]

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #7 wysłany: 2004-04-20 13:13 w odpowiedzi na komentarz #6

jaki "oficjalny systemowy" paker tam dziala(?) natywnie(?) - xpk, xad...?

Natywne jest xpk, ponadto natywne: LhA, tar, gzip, xad.bzip2.

no i kiedy do cholery zobaczymy w os4-okienku jakies smigajace polygony?

Masz na myśli gry, dema? Z gier są natywne Quake, Quake 2, Freespace. Demka też są. Oprócz tych AROSowych jest kilka efektów typu: tunnel, fale na WB, jakieś efekty świetlne.

...i sensownego sdl'a oczywiscie..?

SDL też jest natywny (nawet są dwie wersje dla AmigaOS 4, ta druga szybsza, bardziej wypasiona, docelowo z obsługą OpenGL wciąż jednak rozwijana przez Friedenów). Jest też sporo natywnych programów z tej biblioteki korzystających. Choć teraz Ci tytułów nie podam, musiałbym zajrzeć na serwer ftp.

Odpowiedz

Paweł Rogacewicz
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2004-04-20 15:43 w odpowiedzi na komentarz #7

Masz na myśli gry, dema?

mialem na mysli jakiegos ludzkiego openGL'a, najlepiej po prostu openGl'a bez zadnych udziwnien - coby latwo bylo kod przenosic...
no i odwieczne pytanie - "kieedy??"

[dziex za poprzednie wyjasnienia]

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #9 wysłany: 2004-04-20 16:10 w odpowiedzi na komentarz #8

mialem na mysli jakiegos ludzkiego openGL'a, najlepiej po prostu openGl'a bez zadnych udziwnien - coby latwo bylo kod przenosic...

W pełnej wersji systemu ma być port MESA. Może być?

no i odwieczne pytanie - "kieedy??"

Znasz odpowiedź na to pytanie.

Odpowiedz

Mariusz Barczyk
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: 2004-04-20 18:00 w odpowiedzi na komentarz #7

Macie moze DOSBoxa? Chcialbym wiedziec jakie sa jego osiagi, bo tak na oko MOSowy SDL ciut wolnawy jest, moze w OS4 jest lepiej?

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #11 wysłany: 2004-04-20 18:06 w odpowiedzi na komentarz #10

Chyba nie mamy. Co to jest? Kilku developerów pytało co przeportować z ciekawszych rzeczy z uwzględnieniem SDL, więc jeśli to coś ciekawego to mogę im polecić pod rozwagę.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #12 wysłany: 2004-04-20 18:26 w odpowiedzi na komentarz #11

DOSBox to emulator DOSa. Tu jest opis wersji pod MOSa.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #13 wysłany: 2004-04-20 19:07 w odpowiedzi na komentarz #12

No tak, nie dość, że nie wiedziałem co to DOSBox. To jak się okazało nie wiedziałem również, że wersja DOSBoxa dla AmigaOS 4.0 już powstaje. Jak będę wiedział coś więcej to poinformuje.

Odpowiedz

Rafał Chyła
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #14 wysłany: 2004-04-20 19:42 w odpowiedzi na komentarz #10

Macie moze DOSBoxa? Chcialbym wiedziec jakie sa jego osiagi, bo tak na oko MOSowy SDL ciut wolnawy jest, moze w OS4 jest lepiej? Ja sie zastanawiam czemu jeszcze nikt nie zabral sie za qemu. Z trzech linuxowych emulatorow peceta: Bochs, Dosbox, qemu. Ten ostatni jest ponoc zdecydowanie najszybszy.

Odpowiedz

Mariusz Barczyk
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2004-04-20 20:50 w odpowiedzi na komentarz #14

Ja raczej sie przez to chce dowiedziec jaka jest wydajnosc SDLa, a DOSBox to nie do konca emulator PC, Bochs to zas bardziej symulator.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #16 wysłany: 2004-04-20 21:08 w odpowiedzi na komentarz #15

Powiedz tylko w jaki sposób chcesz to porównać. Zrobisz jakieś przykładowe testy?

Odpowiedz

Mariusz Barczyk
Czytelnik

komentarz #17 wysłany: 2004-04-20 22:26 w odpowiedzi na komentarz #16

W przypadku DOSBoxa sprawa jest bardzo prosta. Bierzesz np. gre Dune2 (ja na tej testowalem), ustawiasz blocksize na 512, frameskip na 0 i cycles powiekszasz az sie dzwiek nie zacznie przycinac. Na Peg1 z G3/600Mhz daje rade okolo 3500 cykli.

Odpowiedz

Mariusz Barczyk
Czytelnik

komentarz #18 wysłany: 2004-04-21 22:46 w odpowiedzi na komentarz #17

Mam rozumiec, ze scisle tajne?

Odpowiedz

eXec.pl

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: