eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

sobota, 23. września, 2017, 04:00

Dodano: 2004-06-08 00:00, Autor: kb, Kategoria: Oprogramowanie, Liczba wyświetleń: 791

A A A

OS4 Depot - nowy Aminet?

Aminet - przez lata główne źródło amigowego oprogramowania stracił na funkcjonalności od czasu, gdy oprócz oprogramowania dla systemu Amigi zaczęły na niego trafiać programy w wersjach dla emulatora Amithlon lub klonów systemu AmigaOS. Sytuacji nie poprawiły również wersje PPC (PowerUP i WarpUP) programów dla AmigaOS 3.x.

Jednym słowem bałagan, w którym, jeśli jeszcze dołożyć programy dla AmigaOS 4, nie można nic odnaleźć. Wyjściem z sytuacji byłyby generalne porządki Aminetu i odseparowanie plików dla różnych systemów - nie jest tym jednak zainteresowany zarządzający Aminetem administrator. OS4 Depot z założenia będzie pełnił rolę Aminetu dla nowego systemu Amigi. Na chwilę obecną oprócz kilku emulatorów można z OS4 Depot ściągnąć natywną wersję biblioteki Open Dynamcs Engine o której pisaliśmy miesiąc temu.


Dodaj komentarz

Marcin Kuliński
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2004-06-09 08:03

Czy tylko mnie wstep do powyzszego njusa kojarzy sie z pewnym politycznym wynalazkiem rodem z RPA?

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2004-06-09 12:41

Niestety ODE nie znalazlem. Plikow jest tam zaledwie 6 wiec przegapic nie moglem. Chetnie bym sobie zobaczyl jak poradzono sobie z przykladowymi programami dolaczanymi do ODE. Sama biblioteke pod MorphOSa to ja tez mam natywna. Wrzucilem zrodlowke do MorphEDa, nacisnalem F3 i sie zrobila. Przykladowe programy demonstrujace mozliwosci ODE korzystaja z GLX a tego na amigowych platformach nie ma (no chyba, ze pod AmigaOS4 komus sie chcialo to przeportowac). A moze przerobiono funkcje z pliku "display" (o ile dobrze pamietam) tak zeby korzystaly z np. GLUTowych funkcji? Tylko czy na AmigaOS4 jest juz jakis OpenGL z chocby szczatkowym GLUTem?

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2004-06-09 12:57 w odpowiedzi na komentarz #2

Niestety ODE nie znalazlem. Plikow jest tam zaledwie 6 wiec przegapic nie moglem.

Rzeczywiście już nie ma. Dowiem się, czemu archiwum zniknęło.

Odpowiedz

Sebastian Jędruszkiewicz
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2004-06-09 13:21 w odpowiedzi na komentarz #2

Niestety ODE nie znalazlem. Plikow jest tam zaledwie 6 wiec przegapic nie moglem. Chetnie bym sobie zobaczyl jak poradzono sobie z przykladowymi programami dolaczanymi do ODE. Sama biblioteke pod MorphOSa to ja tez mam natywna. Wrzucilem zrodlowke do MorphEDa, nacisnalem F3 i sie zrobila. Przykladowe programy demonstrujace mozliwosci ODE korzystaja z GLX a tego na amigowych platformach nie ma (no chyba, ze pod AmigaOS4 komus sie chcialo to przeportowac). A moze przerobiono funkcje z pliku "display" (o ile dobrze pamietam) tak zeby korzystaly z np. GLUTowych funkcji? Tylko czy na AmigaOS4 jest juz jakis OpenGL z chocby szczatkowym GLUTem?

Jesli chcesz zobaczyc przykladowe programy z ode skompilowane pod mosa, zglos sie do mnie (via IRC np). Jacek C. przepisal display na GLUTa i mam skompilowane wszystko od 3 tygodni juz bodaj, tylko nie mam czasu wystawic...

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #5 wysłany: 2004-06-09 13:55 w odpowiedzi na komentarz #3

Stefan Haeuser poprosił o zdjęcie biblioteki z serwera, gdyż kompilując wczoraj jeden z przykładowych programów znalazł błąd w bibliotece. Jak ODE zostanie poprawione to wróci na OS4 Depot.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2004-06-09 17:34 w odpowiedzi na komentarz #4

No to świetnie! To mnie nauczy na przyszłość, że nie warto zabierać się za cokolwiek tylko lepiej poczekać, bo ktoś inny pewnie to zrobi. Tym bardziej jak się ma średnie o tym pojęcie. Zerkałem do tego display i stwierdziłem, że nie ma tam czegoś wyjątkowo trudnego. Nawet ja mógłbym spróbować zastąpić wszystkie funkcje GLXa odpowiednikami z GLUTa i tak to przerobić żeby działało bez GLX. Nawet okrojony GLUT z TinyGL by chyba wystarczył. No ale później pooglądałem sobie przykładziki na pececie i jakoś przeszła mi ochota i motywacja do zrobienia tego. Wystarczy, że sama biblioteka się daje bez problemów przeportować. Display i tak nie jest potrzebne jak się coś konkretnego robi z wykorzystaniem ODE. I tak każdy takie display musi własne napisać, bo to co jest to takie ciut proste jest (i słusznie, bo to tylko dla przykładów miało być).

Oczywiście spróbuję zawrócić głowę na IRCu i się uśmiechnąć o to ODE. Dzięki wielkie za informację! A można wiedzieć z jakiego OpenGL te MorphOSowe przykłady korzystają? Z TinyGL czy może z tego ciągle niepublicznego Jungl (do którego ja dostępu miał nie będę na pewno)?

Czy przykłady na Pegasosie też tak przymulają jak na moim Duronie 750 z GeForce2MX 200? Nie bardzo rozumiem czy czy ta cieniutka prędkość jest zamierzona (może w celach demonstracyjnych jest zwolnione tempo) czy sprzęt nie wyrabia? Stawiałbym raczej na to pierwsze, bo przy takiej prędkości to żadnej gry zrobić by się nie dało.

Ech, jakby człowiek miał zapał i motywację jak powiedzmy 5-6 lat temu to z takiego ODE można byłoby zrobić naprawdę coś fajnego. To jest świetna sprawa. Tylko samo nauczenie się API tego ODE nie jest sprawą tak znowu łatwą jakby mogło się to wydawać na pierwszy rzut oka. Kiedyś miałem ambicje spróbowania napisania jakiegoś w stylu ODE tylko oczywiście DUŻO bardziej uproszczonego. Udało mi się skończyć jakiś śmieszny wydział mechaniczny więc mniej więcej (powiedzmy, że miernie ale jednak) orientuję się w podstawach kinematyki, dynamiki i takich tam... No ale z czasem jakoś straciłem motywację i dzisiaj się z tego cieszę, bo wszystko poszłoby do kosza przy takim ODE.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2004-06-09 17:42 w odpowiedzi na komentarz #5

Stefan Haeuser poprosił o zdjęcie biblioteki z serwera, gdyż kompilując wczoraj jeden z przykładowych programów znalazł błąd w bibliotece. Jak ODE zostanie poprawione to wróci na OS4 Depot.

Rozumiem. Jeżeli kompilowane były przykładowe programy to znaczy, że jakoś rozwiązano sposób rysowania tego wszystkiego. Wygląda więc na to, że na AmigaOS4 chyba już jakiś OpenGL jest. A może "display" został pod Warp3D przerobiony. Ciekawe czy już jest to akceleroane czy narazie softwareowe. Zresztą to jest nieważne - tak czy inaczej robi się ciekawie na tym polu. Z niecierpliwością czekam aż powstanie pierwsza większa produkcja na amigowe platformy (nie wnikam konkretnie jakie) wykorzystująca ten świetny engine.

Odpowiedz

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: