eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

sobota, 18. listopada, 2017, 14:42

Dodano: 2008-08-10 17:09, Autor: st, Kategoria: Oprogramowanie, Liczba wyświetleń: 842

A A A

Nadchodzi MiniGL 2.0

MiniGL został stworzony na potrzeby AmigaOS przez Hansa-Jörga Friedena i Thomasa Friedena dla portów gier firmowanych przez Hyperion-Entertainment, takich jak np. Freespace, czy Shogo. Plan był taki, aby zawierał podstawowe API OpenGL 1.3, wykorzystane w tych produkcjach, a dostęp do sprzętowej akceleracji 3D odbywał się poprzez bibliotekę Warp3D.library.

W pełni go zrealizowano. Czas jednak nieubłaganie mijał, pojawiły się nowsze modele komputerów Amiga i karty graficzne Radeon. W 2007 Hans de Ruiter wyręczył więc zajętych pracami nad AmigaOS 4.0 braci Frieden i dokonał poprawek w publicznie dostępnym kodzie projektu MiniGL. Tak powstała wersja 1.5, która wprowadziła także DL (Display Lists).

Po tej aktualizacji Hans de Ruiter zbierał wśród deweloperów informacje o tym na jakie możliwości OpenGL jest największe zapotrzebowanie. Tak powstał zespół osób (w jego skład wchodzą także bracia Frieden) pracujących nad nową wersją MiniGL, tak narodziło się MiniGL 2.0 - projekt tak naprawdę nie jest już "mini" (pełną listę zmian znajdziecie tutaj).

Dla zwykłych użytkowników powstanie MiniGL 2.0 oznacza więcej gier i oprogramowania 3D. Deweloperzy będą mogli o wiele łatwiej portować na Amigę produkcje z innych systemów i platform. Porty takie jak Celestia, Chromium, I Have No Tomatoes, czy Cube są już gotowe (zobacz obrazki). MiniGL 2.0 ma być dostępny w AmigaOS 4.1. MiniGL Templates - przykłady kodu
MiniGL project page - SVN zespołu, który pracuje nad projektem.


Dodaj komentarz

MDW
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2008-08-11 11:04

No no... Przyznam, że całkiem zachęcająco to wszystko brzmi. Cieszy mnie, że coś się ruszyło w sprawie OpenGL dla AmigaOS 4.x. I to całkiem z kopyta ruszyło.

A tak jeszcze odnośnie nazewnictwa chciałem coś dodać.
Tak to już jest z naszymi GLami, że jak projekt startuje to jest niewiellki, ubogi i dostaje jakąś skromną nazwę typu MiniGL czy TinyGL. Z czasem się rozrasta, wzbogaca o coraz więcej funkcji i nagle przestaje być "mini" czy "tiny". Ale niefortunna nazwa zostaje i jest głupio. Tak samo zresztą jest np. z nazwą "Microsft". Jak zaczynali to pewnie byli "micro". No ale teraz ani firma ani to co ona robi na pewno nie jest "micro". Tak więc na przyszłość apeluję o nieco więcej wiary we własny projekt i branie pod uwagę tego, że kiedyś może się on stać naprawdę duży.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #2 wysłany: 2008-08-11 11:09 w odpowiedzi na komentarz #1

Z czasem się rozrasta, wzbogaca o coraz więcej funkcji i nagle przestaje być "mini" czy "tiny". Ale niefortunna nazwa zostaje i jest głupio.

Dlatego w zamierzeniach ma to być ostatnia wersja MiniGL dla Amigi.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: 2008-08-11 11:51 w odpowiedzi na komentarz #2

Dlatego w zamierzeniach ma to być ostatnia wersja MiniGL dla Amigi.

I to jest bardzo słuszna koncepcja. MiniGL na polu "nieshaderowym" osiągnął już tyle, że zasługuje na dużo poważniejszą nazwę. Skoro taki duuuuużo uboższy OpenGL ES ma poważną nazwę...

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #4 wysłany: 2008-08-11 11:56 w odpowiedzi na komentarz #3

MiniGL na polu "nieshaderowym" osiągnął już tyle, że zasługuje na dużo poważniejszą nazwę.

MiniGL w ogóle nie będzie rozwijany i używany. Do systemu ma być dodawana MESA

Odpowiedz

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: