eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

poniedziałek, 20. listopada, 2017, 14:30

Dodano: 2009-09-23 20:19, Autor: kr, Kategoria: Sprzęt, Liczba wyświetleń: 1910

A A A

Premiera kart graficznych Radeon HD 5000

W dniu dzisiejszym firma AMD ogłosiła oficjalną premierę kart opartych o najnowszy układ graficzny Cypress (rv870 wg starej nomenklatury). Zaprezentowane zostały dwie karty z najwyższej półki cenowej: Radeon HD 5850 oraz 5870. AMD w swoich produktach zastosowała drugą generację udanej architektury Terascale.

Ewolucja architektury wymuszona została wprawdzie narzuconym przez Microsoft standardem DirectX 11, należy jednak zwrócić uwagę na wiele ciekawych udogodnień: obsługę konfiguracji wielomonitorowych, usprawnione dekodowanie strumieni video (poprzez UVD2) czy też standaryzację wykonywania obliczeń przez GPU. Miejmy nadzieję, że obsługa kart Radeon w AmigaOS zostanie wkrótce rozszerzona także i o tę linię.

Testy kart graficznych Radeon HD 5850 oraz 5870 można znaleźć w większości sprzętowych serwisów internetowych, np: benchmark, in4 czy też nvision.


Dodaj komentarz

Grzegorz
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2009-09-23 21:28

Znów to dziwaczne numerowanie Radeonów.
Już w numerowaniu kart z serii 7, 8 i 9 tys. można się było pogubić (7500 szybsze od 8000, 8500 od 9000, 9200 od 9250 itd).
A teraz szybszym kartom dali "zaledwie" 5000.
Zero intuicyjności. I jak użytkownik ma się w tych numerkach połapać.

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2009-09-23 21:48 w odpowiedzi na komentarz #1

Znów to dziwaczne numerowanie Radeonów.
Już w numerowaniu kart z serii 7, 8 i 9 tys. można się było pogubić (7500 szybsze od 8000, 8500 od 9000, 9200 od 9250 itd).
A teraz szybszym kartom dali "zaledwie" 5000.
Zero intuicyjności. I jak użytkownik ma się w tych numerkach połapać.


Jeśli chodzi o nazwy kodowe, a nie handlowe to można było się połapać. Jedyna wpadka to Rv200 (czyli Radeon 7500), który w rzeczywistości był ulepszonym R100 i nie miał nic wspólnego z R200. Tutaj jednak akurat nazwa handlowa, czyli siódemka z przodu oddawała stan faktyczny. Natomiast co do tych kart, to dziwna sprawa że nowa linia zaczyna się od Rv870, wygląda na to że te karty to dopiero przygrywka przed pełnym R870.

Odpowiedz

Radov
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2009-09-23 22:19 w odpowiedzi na komentarz #1

Już w numerowaniu kart z serii 7, 8 i 9 tys. można się było pogubić (7500 szybsze od 8000, 8500 od 9000, 9200 od 9250 itd).
A teraz szybszym kartom dali "zaledwie" 5000.


Ta numeracja nie jest akurat zbyt trudna. Pierwsza cyfra zawsze oznacza numer generacji architektury. Druga cyfra oznacza segment rynku, na który karta jest przeznaczona w ramach generacji. Karta typu 8xxx jest nowsza niż 7xxx. Dlatego należy się spodziewać że np 8500 będzie szybszy niż 7500 (różne generacje, ten sam segment), a 2400 wolniejszy od 1950 (2400 to nowsza generacja, ale jednak najniższy segment vs najwyższy). Są wprawdzie nieliczne wyjątki jak np. 9100, który należy do generacji 8xxx, czy 9000/9200 który jest "obciętym" 8500. Nie zmieniają one jednak ogólnej reguły.
W przypadku obecnej linii mogłoby być stosowane oznaczenie X5000 (czyli 15000). X był przecież stosowany po awansie z '9', ale zastąpiono go bardziej marketingowym 'HD'.

Odpowiedz

Grzegorz
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2009-09-23 23:44 w odpowiedzi na komentarz #3

Zdaje się, że 50 na końcu oznaczała okrojoną wersję karty (np. niższe taktowanie) tak jak jest przy 9200 VS 9250.
Chyba jeszcze karty 7500 vs 8100 jak również 8500 vs 9100 to były tak naprawdę te same modele.
Niemniej ta dziwna numeracja Radeonów jak dla mnie była jakaś taka "pokręcona".

Odpowiedz

Tomasz Magosa
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2009-09-24 11:19 w odpowiedzi na komentarz #1

Nie to nie tak. Wcześniejsza generacja kart to karty z serii xx00.Pierwsza to Radeon 7000. Dalej idzie tak jak koledzy niżej tłumaczą. Pierwsza litera to generacja kart, druga litera to segment rynku. Poprzednie karty Radeon to właśnie seria Radeon xx00. Obecnie jest to seria HDxx00(dopisek HD!! ), gdzie pierwsza litera to właśnie generacja kart: obecnie 5, druga litera to segment rynku. HDx300 to low end, HDx600 to Low/Mid-End, HDx800 to Mid/Hi-End, Obecnie HiEnd kart Radeon to konstrukcje dwuprocesorowe. P.S. Nie było Radeona 8000

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2009-09-24 14:34 w odpowiedzi na komentarz #4

Zdaje się, że 50 na końcu oznaczała okrojoną wersję karty (np. niższe taktowanie) tak jak jest przy 9200 VS 9250.

To 50 na końcu to chwyt marketingowy. Generalnie Radeon 9200 i 9250 to ten sam Rv280 i własnie nazwa kodowa najlepiej oddaje czy produkt jest okrojony. Samo R to "pełny wypas" Rv to wersja value. ATI chociaż gnało do przodu, miało zawsze w ofercie jeden budżetowy produkt starszej generacji (przecież nie każdy np. do biura potrzebuje wypasionej grafy). W czasach kiedy królowała seria 9xxx i każdy już zapomniał o Radeonie 7200, 7500 a nawet 8500 (choć ten ostatni występował już pod nazwą 9100), cały czas można było za to kupić nowego Radeona 7000. Potem gdy ATI zrezygnowało już z produkcji kart 9xxx, uznano jednak że Radeona 9200 się zostawi, aby przejął segment rynku po Radeonie 7000. Oczywiście z marketingowego punktu widzenia lepiej brzmi jak się zaoferuje klientowi nowość, zamiast znanej od dłuższego czasu karty Radeon 9200, dano ludziom "nową" kartę Radeon 9250.
Rzeczywiście karty te były nieco słabsze od zwykłych Radeonów 9200 (w końcu miał to być produkt dla niewymagających klientów), jednak potem różne firmy czyniły z tym cuda. Tak powstała np. karta Radeon 9250 Gamer Edition, szczerze nie wiem jak bardzo producent podkręcił tego radka, ale chyba dość znacząco skoro swego czasu na forum Amigaworld, toczyła się zażarta dyskusja, czy najsilniejszą kartą ze wsparciem 3D dla AOS 4 jest Radeon 9000Pro czy właśnie rzeczona karta.

Odpowiedz

Grzegorz
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2009-09-24 15:09 w odpowiedzi na komentarz #5

Pierwsza litera...


Chyba cyfra.
W newsie w ogóle nie występują litery HD. Jest podane "Radeon 5850" co wprowadza w błąd.

Odpowiedz

Radov
Redaktor

komentarz #8 wysłany: 2009-09-24 17:27 w odpowiedzi na komentarz #7

Ciągle narzekasz Dodałem "HD"

Odpowiedz

Grzegorz
Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2009-09-24 20:17 w odpowiedzi na komentarz #8

Teraz news jest dużo bardziej czytelny

Odpowiedz

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: