eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

wtorek, 17. października, 2017, 18:50

Dodano: 2010-06-10 16:15, Autor: rch, Kategoria: Gry, Liczba wyświetleń: 1648

A A A

Lugaru HD

Lugaru HD to chodzona bijatyka z wojowniczym królikiem w roli głównej. Akcja gry toczy się w całkowicie trójwymiarowym świecie, co niestety pociąga za sobą spore wymagania w kwestii pamięci graficznej.

Absolutnym minimum jest 64 MB (grę można wówczas uruchomić, ale nie da się jej ukończyć), jednak tak naprawdę nie warto podchodzić do tematu bez 128 MB ramu na karcie graficznej. Osoby dysponujące odpowiednią konfiguracją, którzy gustują w tego typu produkcjach powinny zajrzeć tutaj.


Dodaj komentarz

Marcin Libicki
Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2010-06-10 16:42

No prosze, dopiero co pisalemo portowaniu pozostalych udostepnionych gier, a tu juz wida postepy. Tak ze zrzutow z ekranu ta gra wyglada srednio, a jak sie w nia gra?

Odpowiedz

Camelek
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2010-06-10 16:56 w odpowiedzi na komentarz #1

Gra jest świetna (grałem na Linux'ie i MacOSX), to nie jest tylko bijatyka chodzona, bo to raczej się kojarzy z Franko :]
Efekty graficzne wydają się być bardzo ciekawe, i system walki jest niesamowity. Można podnosić nóż na kilka sposobów, i na tyle też wbijać go w przeciwnika

Odpowiedz

Piotr Janta
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: 2010-06-10 20:24 w odpowiedzi na komentarz #2

Również grałem w nia kiedyś na linuxie i muszę powiedzieć ze to całkiem wciągająca bijatyka.
Oprócz gołych pieści i kopniaków można "napażać" sie na miecze, kije itp..
Ogólnie jest posucha wśród takich gier 3D wiec bardzo się ciesze z tego portu.

no to czekamy teraz na Aquariusa od AfxGroup czyli najlepsze na końcu...

Odpowiedz

Marcin Libicki
Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2010-06-10 22:16 w odpowiedzi na komentarz #3

muszę powiedzieć ze to całkiem wciągająca bijatyka.

Milo to slyszec, bo wyglad mnie troche odrzucil, ale zaciekawiles mnie, moze sam sprawdze na Linuxie najlepiej.

Ogólnie jest posucha wśród takich gier 3D wiec bardzo się ciesze z tego portu.

Ja tez sie ciesze, kazdy nowy port szczegolnie gry 3D to rozwoj Amigi.

no to czekamy teraz na Aquariusa od AfxGroup czyli najlepsze na końcu...

Wlasnie Aquarius bylby super.

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #5 wysłany: 2010-06-11 07:53

Ktoś bardzo niezorientowany w pisaniu pod 3D musi tworzyć tę grę. Sceniarze pewnie użyliby wyrazu "lamer". Przecież taki Heretic 2 działał na karcie graficznej z 8MB, a w porównaniu z tą grą tekstury miał przecudowne. To co jest nałożone na ścianki w tym Lugaru jest wręcz kpiną. Żadnych lightmap. Jak ma być trawa to na podłoże rzucony skan trawy. Niby tyle MB zjadają tekstury, a i tak bardzo widać jak się powtarzają. Rety! Przy tak mizernych teksturach spokojnie można byłoby je zmniejszyć o połowę, co sprawiłoby, że z wymaganych 128MB na karcie graficznej zrobiłoby się 32MB (tekstura zmniejszona o połowę zajmuje 25% pamięci oryginału). Spokojnie można było zrobić wersję nie-HD i różnicy nie byłoby widać, a gra działałaby na karcie gfx 32MB. Jeżeli gra jest dobrze napisana (nie ma jakichś dziwnych rozwiązań/hacków), a tekstury są w jakimś normalnym formacie to myślę, że nawet każdy sam sobie może tekstury (przynajmniej te nakładane na elementy 3D, nie np. GUI czy statyczne obrazki) zmniejszyć i zapisać pod tymi samymi nazwami i będzie ok. Nie chce mi się zaglądać do zasobów gry ale jak komuś się chce to może spróbować.

Odpowiedz

Radov
Redaktor

komentarz #6 wysłany: 2010-06-11 09:33 w odpowiedzi na komentarz #5

Też to zauważyłem - chłopaki przywiązali za duża wagę do "HD" i rozdmuchali wymagania do poziomu, który jednak przy takiej grze nie powinny wystąpić

Odpowiedz

Marcin Libicki
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2010-06-11 11:06 w odpowiedzi na komentarz #5

Sceniarze pewnie użyliby wyrazu "lamer".

Jednym slowem optymalizacja nie istnieje Chociaz taki World of Goo chodzi bardzo ladnie, wiec pewnie po prostu sie nie przylozyli do "Lugaru".

Odpowiedz

MDW
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2010-06-11 12:51 w odpowiedzi na komentarz #6

Ilość pixeli nie gwarantuje jakości. Można zrobić marną, prześwietloną fotkę w rozdzielczości 40000x30000 pixeli i wcale to nie będzie dobra jakość. Tak samo tutaj. Tekstury otoczenia niestety wyglądają jakby były testowo wrzucone przez programistę.

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2010-06-11 18:30 w odpowiedzi na komentarz #6

Też to zauważyłem - chłopaki przywiązali za duża wagę do "HD" i rozdmuchali wymagania do poziomu, który jednak przy takiej grze nie powinny wystąpić

A tam zaraz rozdmuchali. Powiedzmy sobie szczerze 128MB na karcie graficznej zaczynało być standardem jakieś 8 lat temu. 5 lat temu gdy powstała ta gra było to już absolutne minimum, więc niby czemu mieliby coś optymalizować. W sumie nie jest to pierwsza gra dla Amigi o podobnych wymaganiach pamięciowych i należy się spodziewać że w miarę upływtu czasu i uwalniania źródeł do coraz nowszych tytułów, będzie tego więcej. Gdyby nie oszczędnościowe konstrukcje typu Micro AOne czy Sam44Ep nikt by się tym nie przejmował, tak jak specjalnie nie przejmuję się tym ja. Tak czy owak wydaje mi się że ten etap mamy już za sobą i wszelkie nowe sprzęty pojawiające się dla Amigi (ukłąd Silicon Motion w najnowszej SAM, traktuję jako niepotrzebny dodatek), będą wyposażone w dzisiejsze karty graficzne stanowiące aż za duży zapas dla tego typu produkcji.

Odpowiedz

Radov
Redaktor

komentarz #10 wysłany: 2010-06-11 19:45 w odpowiedzi na komentarz #9

Nie no - ja wiem, że w "normalnej" sytuacji byśmy nie zwrócili uwagi na takiej wymagania. Tyle, że "jest jak jest" i zwracamy Lugaru HD nie wykorzystuje tricków "wielofazowego renderowania" i raczej nie trzyma w VRAM dodatkowo wygenerowanych danych, które mają uatrakcyjnić scenografię. Zamiast tego zostały zastosowane (jak się wydaje) tekstury o wysokich rozdzielczościach. Rzeczywiście, uatrakcyjnia to stronę wizualną grę, ale można było podobny wzrost jakości uzyskać tańszym kosztem...

PS. Stawiając sytuację trochę inaczej: mam nadzieję, że jak już dostaniemy Radeona 4350, to te 512MB RAM będzie wykorzystywane mądrzej niż tylko żeby podbić wielkość tekstu do 2048x2048

Odpowiedz

Leon
Redaktor

komentarz #11 wysłany: 2010-06-11 23:12 w odpowiedzi na komentarz #5

Ktoś bardzo niezorientowany w pisaniu pod 3D musi tworzyć tę grę. Sceniarze pewnie użyliby wyrazu "lamer".

Moim zdaniem ci scenowcy, którzy śmieją się z tego typu niedopracowanych portów a sami poza obracającymi się sześcianami i kulkami nie potrafią nic pożytecznego dla środowiska zrobić są dla mnie lamerami. Większość użytkowników odeszło od tej platformy ze względu na brak oprogramowania a ci dalej w kulki lecą i się tym nie przejmują. Ja rozumię raz na jakiś czas zrobić jakieś demo przy okazji trenując język programowania i wykorzystać później tę wiedzę do stworzenia jakiegoś użytecznego programu czy chociażby portu gry szczególnie w czasach kiedy tego oprogramowania jest tak mało.
W skrócie: Dla mnie lepszym programistą jest osoba, która tworzy coś użytecznego dla środowiska a nie "latające piksele" i się przy tym jara.
PS. Teraz to sobie przeskrobałem u scenowców nie ma to jak dobry motywator.

Wracając do tematu czy byłbyś zainteresowany portowaniem softu dla systemu AmigaOS4.x gdybym Ci go sprezentował na Twojego PegasosaII?

Odpowiedz

Marcin Libicki
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2010-06-13 12:36 w odpowiedzi na komentarz #11

scenowcy, którzy śmieją się z tego typu niedopracowanych portów a sami poza obracającymi się sześcianami i kulkami nie potrafią nic pożytecznego dla środowiska zrobić są dla mnie lamerami.

Na szczescie nie wszyscy sa tacy, wielu scenowcow to bardzo utalentowani ludzie.

Większość użytkowników odeszło od tej platformy ze względu na brak oprogramowania a ci dalej w kulki lecą i się tym nie przejmują

Bo scena to przeciez taki "underground" i niekoniecznie jest wazne, aby dana platforma byla popularna. W ogole w zyciu niekoniecznie warto wajmowac sie rzeczami z tzw. mainstreamu, czesto bywa wlasnie odwrotnie.

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #13 wysłany: 2010-06-17 19:47 w odpowiedzi na komentarz #3

no to czekamy teraz na Aquariusa od AfxGroup czyli najlepsze na końcu...

http://www.amigasoft.net/pages/games/aquaria.asp - powinno pokazać się na dniach.

Odpowiedz

Marcin Libicki
Czytelnik

komentarz #14 wysłany: 2010-06-21 07:56 w odpowiedzi na komentarz #13

powinno pokazać się na dniach.

Nie myslalem, ze tak szybko pojdzie zrobienie tych portow, widac, ze Amigowcy to zdolny narod

Odpowiedz

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: