eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA
MAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

środa, 22. listopada, 2017, 02:45

Dodano: 2012-12-19 20:42, Autor: redakcja, Kategoria: Gry, Liczba wyświetleń: 1265

A A A

Maped - artykuł

Czesław Mnich napisał artykuł, w którym dokładnie wyjaśnia jak tworzyć nowe poziomy do gry Gloom przy pomocy programu Maped.

Gloom

Maped jest programem za pomocą którego możemy tworzyć poziomy do popularnej w latach 90-tych gry Gloom. Artykuł dokładnie, krok po kroku opisuje jak tego dokonać: od instalacji, poprzez przygotowanie grafiki i edycję planszy. Stworzymy własne, nowe "levele" do jednej z najlepszych amigowych gier FPS.


Dodaj komentarz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #1 wysłany: 2012-12-19 21:23

Jak widać jest to pierwszy artykuł w nowym layoucie. Docelowo wszystkie nasze teksty zostaną przeniesione do takiej postaci. Trochę to jednak potrwa. Jeśli chciałby ktoś pomóc to zapraszamy!

Odpowiedz

Adam
Czytelnik

komentarz #2 wysłany: 2012-12-20 14:30

Świetny artykuł, o wysokiej wartości merytorycznej. Bardzo dopracowany, autor zadbał o czytelny układ treści, staranne i liczne podlinkowania, a nawet użył zapomnianych już dziś (a szkoda) animowanych gifów. Obszerna treść podana w czytelny sposób, prawdziwe kompendium.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #3 wysłany: 2012-12-20 16:15 w odpowiedzi na komentarz #2

Dodatkowo dorzuciliśmy materiał wideo prezentujący poziomy Czesława. Autobus rządzi!

Odpowiedz

Ferin
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #4 wysłany: 2012-12-20 20:57

Podpisuję się pod tym co napisał Adam, bardzo dobrze ujął opis tego edytora, bardzo dobrze napisane i zaprezentowane. Zaraz coś będę próbował, mam nadzieję stworzyć coś swojego ;>.

Odpowiedz

Leon
Redaktor

komentarz #5 wysłany: 2012-12-20 21:50 w odpowiedzi na komentarz #4

Dziękuje za pozytywne opinie odnośnie artykułu i zapraszam serdecznie do przetestowania edytora oraz moich dodatków do gry Gloom, naprawdę warto.

Co do materiału wideo dodam tylko, że film został nagrany jakiś czas temu i nie pokazuje wszystkich stworzonych przeze mnie przykładów. Warto więc samemu sprawdzić co kryje się w środku archiwum.

Jeszcze mała uwaga odnośnie dodatku "3levels". Ze względu na to, że mapy nie są łatwe do przejścia ustawiłem automatyczny zapis gry po ukończeniu każdego z poziomów. Dlatego testując inne dodatki najlepiej przegrać plik gloomgame z archiwum do katalogu z grą. Jeśli tego nie zrobimy to po ukończeniu 1 poziomu z innego dodatku gra może się zawiesić.

Przy okazji zapytam tutaj co muszę wybrać w ustawieniach WinUAE aby nagrać głos za pomocą mikrofonu?

"Zaraz coś będę próbował, mam nadzieję stworzyć coś swojego"
W razie jakichkolwiek problemów pisz tutaj.

Odpowiedz

Ferin
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #6 wysłany: 2012-12-21 23:54 w odpowiedzi na komentarz #5

_- = W razie jakichkolwiek problemów pisz tutaj = -_ No to piszę ;p. Nie chodzi o sam edytor, ale o import grafik "reszta świata" -> Amiga: - importujesz na Amigę jpgi czy inne pngi i przerabiasz na iffy - jaki program/y używasz w takim wypadku - a może przerabiasz grafiki na iffy poza Amigą/UAE i potem importujesz. Oczywiście założyłem że grafiki są importowane, a nie rysowane na Ami - a jak było naprawdę? Pytania mogą się wydać mało istotne, ale chcę sobie zaoszczędzić próbowania i szukania najlepszego rozwiązania, szczególnie że masz już to obcykane, na co najlepszym przykładem są twoje tekstury.

Odpowiedz

Leon
Redaktor

komentarz #7 wysłany: 2012-12-22 12:29 w odpowiedzi na komentarz #6

Pod emulatorem WinUAE uzywam programu Personal Paint7.1, ktory bez problemu wczytuje obrazki GIF, JPG, PNG. Zestawy tekstur (320x256) wstepnie przygotowuje na PhotoFiltre (PC), ktory sluzy mi tylko do pomniejszania grafiki czy ustawiania tekstur obok siebie. Oczywiscie moge do tego celu uzywac takze PPaint'a. Na PPaint7.1 robie koncowa obrobke tekstur lub jesli cos mam rysowac od zera to tylko na PPaincie. Innych programow nie uzywam.

Po wczytaniu pozniej stworzonego obrazka do PPaint'a redukuje palete do gora 32 kolorow. W archiwum gloomdeluxe.lha masz katalog o nazwie "320x256". W srodku jest pusty szablon gdzie wklejasz, rysujesz swoja grafike i nie musisz co chwile sprawdzac wspolrzednych czy uzywac do tego celu innych programow.

Na PPaint7 rowniez przekolorowuje tekstury do tej samej palety. Zapisuje palete 1 obrazka (kolor->Paleta->Zapisz) z ktorej pozniej korzystaja inne (po ponownym jej wczytaniu).

Po narysowaniu obrazka z teksturami zapisujesz go do katalogu ggfx. Klikasz w MAPED "make" i obrazek zostaje przeksztalcony i dodany do txts, z ktorego korzysta Gloom. W kazdej chwili mozesz podmienic grafike. Przykladowo majac juz gotowy poziom mozesz bez ponownego rysowania scian zamienic stare tekstury na nowe uzywajac do tego przycisku "make".

Tutaj na obrazku wytlumaczylem jak tworzyc sciany. Tutaj zas mozesz zobaczyc jak ustawic ta sama wielkosc tekstur dla podlogi/sufitu i scian. W skrocie: podloga/sufit w trakcie gry maja wymiary 32x32 piksele co daje 5x5pikseli w edytorze Maped. Zobacz rowniez przyklad "CHESS".

Odpowiedz

Adam Wakierowski
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2012-12-22 14:38 w odpowiedzi na komentarz #7

Pod emulatorem WinUAE, można wyłączyć część spritów etc, spróbuj, może wtedy Ci zniknie gun z DeathMaska

Odpowiedz

Ferin
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #9 wysłany: 2012-12-22 16:22 w odpowiedzi na komentarz #7

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź ; ).

Odpowiedz

Ferin
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #10 wysłany: 2012-12-23 12:31 w odpowiedzi na komentarz #7

Nie mogę znaleźć archiwum GloomDeluxe.lha, udało mi się tylko na dwóch adfach, na których nie ma katalogu "320x256". Czy mógłbyś mi przesłać ten katalog razem z zawartością. Byłbym wdzięczny.

Odpowiedz

Leon
Redaktor

komentarz #11 wysłany: 2012-12-23 14:24 w odpowiedzi na komentarz #10

Tutaj mozesz pobrac archiwum, ktore jest dolaczone do artykulu (kategoria dodatki).

Odpowiedz

Ferin
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2012-12-23 15:07 w odpowiedzi na komentarz #11

Mam jedno pytanie, czy da się robić ściany przenikalne, to znaczy takie które widać ale nie można dotknąć
czyli można przez nie przechodzić?

Odpowiedz

Leon
Redaktor

komentarz #13 wysłany: 2012-12-23 16:11 w odpowiedzi na komentarz #12

Niestety nie mozna tworzyc takich scian. Mozesz jedynie uzywac teleportow do przechodzenia przez sciany.
Teleportow wielokrotnego uzycia masz tylko 5 (przyciski 19-23) a jednorazowego uzycia 17 (przyciski 2-1.
Ja do przechodzenia przez sciany w dodatku "portal" uzywalem tylko teleportow.

Odpowiedz

AmigaOS.pl

Polecamy
Najpopularniejsze
eXec blog

Świat poza Amigą: